ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > inwassen oxyden

Ik wil wat werken maken van grof aardewerk. Nu wil ik deze een klein beetje kleur geven, een iets verouderd aanzien, dus denk ik aan inwassen met een oxyde. Ik bak mijn werk bisquit 950 en kwast deze in met een oxyde, welke ik daarna gedeeltelijk verwijder. Moet ik daarna het werk glazuren, of kan ik al direct glazuur toevoegen aan de oxyde welke ik gebruik voor het inwassen. Ik heb het jaren terug wel eens gedaan, maar ben de techniek even kwijt

64 antwoorden

  • Hanneke, 10 tot 20% fritte of transp. glazuur aan het kleuroxyde toevoegen naar gelang de eindtemperatuur.
    beantwoord
  • als je deze inwrijft met mangaan oxyde en hier en daar een beetje uitpoetst,moet je hierover een transparant glazuur doen, glans of mat je krijgt dan onderstaand effect
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik wil niet te hoog bakken, 1100 is ongeveer het maximum, daar mijn oven (een oudje) niet veel hoger wil.
    Ik kan dus 15% transparant glazuur toevoegen aan de oxyde en daarmee het werk in smeren en ook wat uitspoelen?
    beantwoord
  • Hallo, Dit ziet er goed uit. Mijn werk is alleen niet glad maar echt ruig, ook dan kan deze methode werken? Ik kan dus niets even uitpoetsen.
    Maar dit is wel soortelijk als ik bedoel.
    Je hebt dus eerst een bisquitbak gedaan, dan eea voorzien van mangaanoxyde, iets uitgespoeld en voorzien van een transparant glazuur en opnieuw gebakken op...?
    beantwoord
  • als het werk ruw is kun je wat effect aan geven met een natte spons, zo krijg je toch kleur verschil , na het glazuren bakken op 1060 graden,
    als het gelukt is mag je ons het resultaat tonen met een fotootje, want het is juist zo leuk om te kijken wat er met de tips wordt gedaan, zo leren we van elkaar...
    groetjes
    beantwoord
  • Hallo A.S., Ik ga dit zeker uit proberen en uiteraard plaats ik een fotootje op het forum.
    Voor mijn beeld: Ik bak eerst bisquit. Zet hier en daar wat markeringen met de spons van een oxyde. Laat dit drogen en doe her een glazuur over en bak het op 1060 graden.
    Heb ik dit goed begrepen? Gr. Hanneke
    beantwoord
  • Het kan allebei met een spons de oxide in uitwassen en af en toe transparant mat en/of gansglazuur.
    Door de biscuit stook komt de oxide goed in de huid porieén. Advies hou de glazuurlaag dun.
    Kijk eens op het internet naar het werk van de keramist Barbera Blásing ?

    Grtjs Jan
    beantwoord
  • hanneke,
    ik doe met een kwast het hele beeld , en maak dan met een spons kleur verschil, in de diep liggende gedeelten blijft er dan meer opzitten, het lijkt heel erg zwart/bruin te worden maar dat valt heel erg mee na het bakken, de gedeeltes die je heel licht wilt hebben moet je heel waterig aanbrengen,
    groetjes
    beantwoord
  • Bedankt voor de tips. Het kan nog even duren, want ik heb nog te weinig werk voor een bisquitstook, maar de resultaten zal ik zeker laten zien.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hierbij een foto van het resultaat. Ik heb gebruikt 100gr
    rutlel, 15 gram glazuur, 1 ltr water.
    Een bisquit bak op 950 en een eindbak op 1050.
    Zelf vind ik het wel geslaagd, maar zou een iets minder rode kleur willen. Wat bruiner. Heeft iemand een suggestie?
    Hanneke
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hanneke, logisch resultaat. Je hebt dan ook geen kleurvormend oxide of pigment gebruikt
    beantwoord
  • Ik gebruik voor een bruine kleur de mangaan oxide.
    beantwoord
  • Ik gebruik ook de mangaan oxide voor een bruine kleur, eventueel spuit ik er nog een transparant glazuur eroverheen. Geweldig resultaat!
    beantwoord
  • Ik vind de kleur met rutiel wat aan de rode kant, wordt dat met mangaan bruiner? Welke verhouding gebruik je dan, want mangaan met weinig water geeft zwart.
    groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik heb daar eigenlijk geen recept voor, maar gebruik steeds een schaaltje mangaan vermengd met water en spons het daarna eigenlijk grotendeels weer af. Daarna kun je er voor kiezen om het met transparant glazuur te bedekken, maar zelf vind ik ongeglazuurd het mooiste.
    Echter heb ik enige weken geleden een grote uil voor buiten, wel met enig transparant glazuur bespoten en dat zag er wel heel erg mooi uit. Het wordt dan wel lichter, vooral op die plekken waar wat meer glazuur op zit.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt Hanneke.
    beantwoord
  • Ik doe een theelepel oxide op een koffiebeker water.
    beantwoord
  • Ik ga het uitproberen met mangaan. Groet, Hanneke
    beantwoord
  • Als ik dit werk buiten zet, dus ongeglazuurd, verdwijnt dan de kleur op den duur, of blijft die gewoon zitten? Wie heeft hier ervaring mee? Gr. Hanneke
    beantwoord
  • Ik heb werk buiten staan, zowel geglazuurd als ongeglazuurd en er gebeurt niets mee!
    beantwoord
  • OK, daar ben ik blij mee. Ongeglazuurd vind ik het nl.mooier dan met een glazuur (dus glimlaagje). Dank voor het antwoord, groet, Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, een gespoten transparant glazuur glimt niet echt, en ziet er echt heel mooi uit!!!
    Dat terwijl ik ook geen fan ben van een gegoten transparant glazuur over een object voorzien van engobes, of oxides.
    Helaas zijn er een aantal werkstukken die ik voorzien had van engobes totaal naar de knoppen geholpen door de lerares van de Volkshochschule waar ik vorig jaar was. Zij wou mij zogenaamd even helpen!!!!
    Helaas...
    beantwoord
  • Hoi Ginie,
    Wat is dat jammer! Maar ik kies, agls ik geen glazuur nodig heb, toch voor het niet glazuren. Glazuur laat altijd toch een glansje achter, hetgeen ik gewoon liever niet heb, dus als het niet hoeft doe ik het niet.
    Bedankt voor je reactie.
    Groet, Hanneke Bruijnjé, www.keramiekraku.nl
    beantwoord
  • ik ben het met ginie eens, ik zou ook voor een afwerking kiezen met mat glazuur, het is dan ook echt mat over een oxyde, wanneer je het niet glazuurd, blijft het ook afgeven, dus de kleur vervaagd ook of den duur,
    gr
    beantwoord
  • OK, mijn vermoeden dat de oxyde vermindert als je deze buiten laat staan in weer en wind is dus toch wel waar. Dan zit er niets anders op om toch te glazuren.
    Bedankt voor deze tips. Gr. Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, als je enkel een oxide gebruikt gaat die door zijn te hoog smeltpunt zich amper aan de scherf hechten. Wat je moet doen is er wat ' smelt-elementen ' aan het oxide toevoegen in de vorm van een fritte of wat transparant glazuur ( laag smeltpunt ). De hoeveelheid fritte / glazuur toevoegen is afhankelijk van de werktemperatuur en het sinterpunt van de scherf. Probeer al eens met 20 % fritte. Indien het resultaat gaat glimmen, het % fritte/ glazuur verminderen.
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik heb 15% matglazuur toegevoegd en gebakken op 1050.
    Bedoel je daarmee dat ik niet de werken hoef te glazuren?
    Ben benieuwd. Het glazuur toevoegen heb ik gedaan op jouw aanraden.
    Gr. Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, beter is een glanzend glazuur dan een mat toevoegen. De werken hoef je niet te glazuren. Het resultaat moet mat zijn. Indien het toch glans geeft, % glazuur minderen.
    beantwoord
  • Dank je wel, Lucien. De werken zijn mat.is de stooktemperatuur goed? Ik neem aan van wel. Ik ga hier verder mee aan de slag. Allemaal bedankt.
    Groet, Hanneke
    beantwoord
  • Ik heb enkele werkstukken bewerkt met oxides en wil jullie deze laten zien.
    Een vaas, opgebouwd uit lachs klei, de binnenkant geglazuurd met terra effect glazuur en de buitenkant ingewassen met chroom oxide, daarover een transparant glazuur.
    Het resultaat in kleur vind ik prachtig.

    En een vaas waarvan ik de kraag heb ingewassen met cobalt oxide, daarover een transparant glazuur. Mooi geworden.
    gr, truus w
    Bijlagen:
    beantwoord
  • De complimenten!!! Ze zijn beide mooi geworden!!! Zo zie je maar wat je allemaal kunt doen met oxides!
    Succes verder, groeten Ginie
    beantwoord
  • beste, ik maak ook gebruik van het inwassen van oxides die ik daarna bak op 1080 graden zie hier het resultaat
    beantwoord
  • waar is het te zien ?
    beantwoord
  • Heb ik een verkeerde bril op misschien???
    Zie nog steeds niets!!!
    beantwoord
  • Komt door het transparant glazuur. :-)
    beantwoord
  • Lucien kun je mij dat recept ook geven??? Groeten Ginie
    beantwoord
  • Jammer Dimitri zwijgt in alle talen en zijn werk is te transparant om getoond te worden.
    beantwoord
  • krijg er de foto niet op
    beantwoord
  • jammer krijg de foto er niet op
    beantwoord
  • Hoe kan dat nou. Je hebt toch wel vaker foto's geplaatst.
    beantwoord
  • hanneke het leukt me gewoon niet en er zijn nog dingen die niet meer gaan
    beantwoord
  • vinden ze dit dan altijd leuk om met de mensen te lachen ik krijg de foto er niet op
    beantwoord
  • Foto's plaatsen mislukt wel vaker, ik lees het hier en daar dat mensen het doen en dat de foto niet geplaatst wordt. Dit zou te maken kunnen hebben met de omvang van de foto (in pixels) of qua bestandsgrootte. Ik weet niet precies met welke software deze website werkt, maar het zou ingesteld kunnen staan dat attachments boven een bepaalde maximumgrootte weggegooid worden (om te voorkomen dat de harde schijf van de computer waarop de website loopt, vol stroomt).
    beantwoord
  • Ik probeer het ook eens... Eerste poging van JPG bestand van 106 kilobyte mislukt, nu een beetje verkleind naar 96KB.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dimitri,
    Ik heb ontdekt dat het belangrijk is om nadat je met de knop 'Browse' een plaatje op je computer hebt uitgekozen, ook expliciet op het knopje 'Plaatje toevoegen' klikt; daarna op de knop 'Toevoegen' klikken om het bericht incl. alle geattachte bijlagen/foto's etc. te plaatsen.
    beantwoord
  • lukt niet
    beantwoord
  • Dimitri, Stuur de foto die je probeert te plaatsen eens direct naar mijn email adres, motoom@xs4all.nl
    Dan kijk ik even of er misschien wat aan mankeert, verkeerd bestandsformaat of ander euvel. Ik ben computerprogrammeur en werk vaak met grafische bestanden.
    beantwoord
  • Hoi Dimitri,

    Bedankt voor je foto - ik heb hem 20% procent verkleint, de bestandsgrootte slonk van 2,6 megabyte naar slechts 82 kilobyte. Ik hoop dat de forumsoftware dat wel accepteert, en geacht publiek (rrrooofffeel), hier komt Dimitri's foto! (hopelijk ;-)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Dimitri, Nu dan toch de foto! Je hebt koper en Cobalt gebruikt nadat je eerst bisquit gebakken hebt en daar een transparant glazuur over gedaan?
    beantwoord
  • Voor degene die verder erg nieuwsgierig is naar het werk van Dimitri??
    Dimitri heeft ook een site waar veel prachtige werkstukken op te bewonderen zijn.
    Ik heb het werk ook in werkelijkheid gezien en weet dus waarover ik praat.
    En verder moet je, je van het bovenstaande gelach hier op dit onderwerp, niets van aantrekken, Dimitri!
    Je moet er van uit gaan dat men het goed bedoeld.
    Bij goede bedoelingen zijn deze :-) lachebekjes bij geplaatst
    Wie het laatst lacht, lacht het best.....
    beantwoord
  • Marrie, Dimitri ken ik zeer persoonlijk en weet dat dit :-) een grapje is. En een grapje kan hij steeds waarderen van iemand die zijn werk kan waarderen.
    beantwoord
  • ja eerst koper en cobalt daarna transparant glazuur
    beantwoord
  • beste dimitri, Ik vind de combinatie koper/cobalt erg mooi,ga ik zeker nog eens toepassen. Met de yzeroxyde heb ik meer moeite, wordt snel te bruin.
    succes verder, groet, Truus w.
    beantwoord
  • Hoi Dimitri, al eerder mooi werk van je gezien. Mooi!
    beantwoord
  • Zeer sympathiek van je Michiel, dat je voor Dimitri de foto hebt geplaatst! En ook al werd de foto met een omweg geplaatst: HIJ STAAT! Dit zegt iets over Michiel, dit zegt iets over Dimitri. Complimentjes!
    beantwoord
  • Geweldig Marrie!
    beantwoord
  • bedankt allemaal ben nog geen zo een rare een lach kan ik altijd verdragen en zeker van mensen die het met mijn werk goed bedoelen
    beantwoord
  • Hoi, Dimitri, zoals gezegd: mooi week! Dank voor je foto's !
    beantwoord
  • truus probeer eens rood ijzeroxyde op 1080 het blijft wat rood kleuren als je kijkt naar het werk kan je het wat zien
    beantwoord
  • Dimitri, dat zal ik eens proberen, bedankt. groet, truus
    beantwoord
  • michiel bedankt voor de foto er bij te zetten
    beantwoord
  • blij om dat te horen
    beantwoord
  • De pot is afgewerkt.
    De klei is lachsklei, na het bakken heeft deze klei een gelige ondergrond.
    Ingewassen met chroomoxide (groenig effect) en daaroverheen een transparant glazuur.

    Het resultaat;zie foto.
    Groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoe hoog heb je deze gebrand Truus?
    beantwoord
  • Ginie, de biscuitstook en de glazuurstook; beide op1050°.
    groet,truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.