ALGEMEEN > Stoken > Het gebruik van triangels,steuntje bij stooktemperatuur

Omdat ik binnenkort hoger wil gaan stoken, 1150 en 1250 heb ik een vraag.Ik heb vaker gelezen en gehoord dat je geen triangels kunt gebruiken bij hogere stooktemperatuur omdat de klei ,om het zo te zeggen, over de triangels vervormd.Zo heb ik dat toch begrepen.Echter zojuist heb ik een bericht gevonden op dit forum waarin iemand zelf triangels maakt voor een stook op 1240.Kan iemand mij meer uitleg geven hoe dat zit en waar op te letten bij hogere stooktemperaturen. Ik heb een vrije vormgeving waarbij het glazuur overal wordt aangebracht.

Met vriendelijke groeten,Sonja
gevraagd

1 antwoorden

  • Bij hogere temperaturen wordt het werkstuk 'zachter' en kan dan eerder vervormen.Staat het werkstuk op triangels is de steun van onder minder dan wanneer het werkstuk vlak op de ovenplaat staat.Vervorming is ook afhankelijk van het gewicht en de vorm van het werkstuk.Vaak wordt porselein dan ook niet geglazuurd daar waar het de ovenplaat raakt,en worden er geen triangels gebruikt.Een voordeel van hoger stoken is wel,omdat de klei beter sintert,dat er minder laagdikte glazuur nodig is om toch eenzelfde glasachtig uiterlijk te verkrijgen.Stook je op 1150 zullen de problemen met triangels wel meevallen.Een factor van belang is ook de smelt temperatuur van de klei.Ga je tegen die smelt temperatuur aan zitten is de kans op vervorming het grootst.Glazuur vooral niet te dik bij hogere stooktemperaturen.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.