ALGEMEEN > Stoken > Hoe voorkom ik scheuren na biscuitstook?

Ik heb een mal voor een schaalvorm. Hier heb ik een plaat klei ingedrukt, afgewerkt, laten drogen, en verder afgewerkt. Verder laten drogen en daarna bisquit gebakken op 960.
Schaal daarna geglazuurd en afgebakken op ong. 1000 in de raku oven. Schaal is op 4 plaatsen gescheurd.
Hoe kan ik dit voorkomen? Een keer eerder is de schaal op 2 plaatsen gescheurd en tot 950 afgebakken.
Moet de schaal langzamer droger in het begin stadium?
Uiteraard zijn dit soort vormen uiterst kwetsbaar voor de raku, maar het moet er toch heel uit kunnen komen.
Hanneke
gevraagd

16 antwoorden

  • Schalen in raku betekent voor mij een vast aantal wat het niet heelhuids overleeft.
    Dit heeft niets te maken met het drogen of bisquit bakken maar is puur het gevolg van de rakustooktechniek.
    Van een bepaald model schaal doorsnee 45 cm en vrij ondiep was de uitval 50% een bleef heel de ander scheurde.
    De schalen die ik heel veel heb gestookt , doorsnee 33 cm en ook ondiep was de uitval een op de tien.
    Met raku moet je gewoon accepteren dat het nioet altijd heel blijft.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Gebruik je wel een klei die de temperatuurverschillen aankan?
    beantwoord
  • Ik gebruik 474 van Creaton, welke geschikt is voor de raku.
    Met andere vormen heb ik geen last.
    Hanneke
    beantwoord
  • Hans,
    De schalen die ik maak zijn inderdaad 33 doornsee en vrij ondiep.
    Maakt het nog verschil volgens jou of je een plaat uitrolt en in de schaal drukt, of dat je plukjes klei in de schaal drukt en deze glad afwerkt? Het zou kunnen dat een plaat die later in een mal wordt gedrukt onder extra spanning komt te staan.
    Hanneke
    beantwoord
  • mijn visie op jouw vraag is dat plakken uit een stuk sterker zijn dan uit stukjes opgebouwd.
    Tijdens het uitrollen de richting van het rollen varieren en aan twee kanten van de plak werken
    Hans
    beantwoord
  • dit vergat ik in mijn vorige bericht, de klei die ik gebruik is creaton 480, 40% groffe chammotte
    beantwoord
  • weet je wat jullie eens moeten proberen; zet de schalen eens rechtop in de oven gewoon tegen de ovenwand, bij mij sneuvelt er zo haast nooit wat
    beantwoord
  • Dat doe ik als ik veel schalen tegelijk wil stoken bij een workshop.
    Wel een hoog risicogehalte dat een stuk deken aan de glazuur plakt.
    Een grote schaal mooi in het midden van de oven dat de vlam er regelmatig omheen gaat maakt het mogelijk rakuschalen die vrij vlak zijn en 50cm doorsnee hebben heel te houden.
    beantwoord
  • Ik zal zeker de creaton 480 uit proberen. Gebruik jij altijd creaton 480 voor al je rakuwerk, of alleen voor schalen? Ik heb deze niet eerder gebruikt.
    De schaal tegen de ovenwand zetten, vind ik zelf een minder goed idee, ivm de glazuur die inderdaad aan de deken blijft plakken.
    Is het midden van de oven de beste plaats? Nu stonden de schalen helemaal aan de zijkant. Zou dat het risiko op scheuren nog meer beinvloeden?
    Hanneke
    beantwoord
  • In het midden gaan de vlammen er langs alle kanten gelijk langs.
    De schaal warmt dan gelijkmatig langs alle kanten op, dat levert dus de minste spanning op tijdens het opstoken.
    De rand van de schaal neemt als eerste de warmte op en geeft als eerste de warmte af bij opstoken en afkoelen. Hoe gelijkmatiger dat gebeurd hoe minder kans op scheuren.
    beantwoord
  • Toch moeten jullie dat eens proberen rechtop zetten. Gewoon op de plaatsen waar hij de wand of de plaat raakt niet glazuren. Ik heb nooit of nauwelijks uitval.
    beantwoord
  • Misschien een tip, een geglazuurde schaal rechtop in de raku-oven kan als je een metalen triangel in de deken drukt zodat hier de schaal tegen kan steunen.
    beantwoord
  • Ik heb altijd last van kromtrekken als ik schalen rechtop zet. Hoe zit het daar dan mee. Ik hoorde dat je borden en schalen altijd liggend, plat moest stoken om dat kromtrekken te voorkomen.
    beantwoord
  • Beste Deddy je hebt dat goed gehoord, het is inderdaad het beste om borden en schalen plat te stoken.
    Bij raku is het zo goed als onmogelijk om met ovenplaten een stapeling te maken en kun je dus weing borden of schalen in een stook doen.
    Door die op de kant te zetten kun je er meer in de oven kwijt.
    Omdat de stook kort is en niet op een hoge temperatuur zul je dan weinig last hebben van vervorming.
    Het grootste probleen is het vastplakken aan de ovenwand van de uitgesmolten glazuur.
    Delen niet glazuren of de tip met de triangel in de wand van Marga zijn dan oplossingen.
    beantwoord
  • Ha Hanneke,

    Ik had vrijwel geen scheuren met het stoken van rakuschalen. Tot vandaag, de schalen worden door stukjes klei in een mal gedrukt en door een lomer uit geschraapt en glad gemaakt. Het verschil met de andere schalen en deze, is dat in het midden een figuur is aangebracht. Hier is de scherf dus dikker. Ik denk dat daardoor de spanning anders is in de scherf als voor heen.
    Ik stook ze tegen de kant met behulp van een triangel of op de ovenplaat met een triangel.
    Misschien dat je hier wat aan hebt.

    vriendelijke groeten Jeltje
    beantwoord
  • Beste jeltje,

    zoals je aangeeft is datgene wat verandert is de oorzaak van je scheuren.
    Als in het midden de scherf dikker is duurt het langer voordat deze op temperatuur komt en het houdt tijdens het afkoelen de warmte langer vast.
    Dit levert bij raku zoveel spanning op de je heel snel scheuren krijgt.
    Iets dikkere randen en een wat dunnere bodem levert voor het opwarmen en afkoelen de minste spanning op.

    Als je schalen uit een stuk uitgerolde klei maakt loop je trouwens ook minder risico wat scheuren betreft.
    Bij het indrukken van stukjes klei in de mal blijven de naadjes hoe onzichtbaar je ze ook wegwerkt altijd de zwakke plekken en als er scheuren ontstaan beginnen ze op die zwakke plekken.

    met vriendelijke groet
    Hans Meeuwsen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.