ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei op basis van draaiklei

Heb een aantal gelijke stukken te maken die ik liefst zou willen gieten. Heb tamelijk veel ervaring met aangekochte steengoed gietklei maar deze is wit.
De stukken zouden naar de donker bruine kant moeten gaan.
Ik heb een prima draaiklei die van kleur en baktemp. ideaal is. Kan ik op basis van deze klei zelf een gietklei maken, dit zou me enorm vooruit helpen. Bakken zelf hoeft maar tot op 1000 a 1060 graden gebeuren.
Indien dit niet gaat, kan ik de witte gietklei (steengoed) kleuren met ijzeroxide, en wat is de verhouding.
Ik kijk uit naar de reacties, alvast bedankt.

4 antwoorden

  • ik heb eens bruine gietklei kant en klaar gekocht en gebruikt.Bij HINS in Grez-Doiceau (België)hadden ze deze, hij wordt op 1050° gebakken en wordt mooi donkerbruin.
    Hoe je witte gietklei bruin maakt weet ik niet...misschien eens testen met enkele percentages en proefbakken...zo weet je direct de juiste kleur..
    Misschien ook beter mangaan gebruiken ipv ijzeroxyde?
    Het is maar meedenken dat ik doe. Misschien heb je er wat aan? succes !
    beantwoord
  • Het is goed mogelijk om gietklei en gietporselein om te kleuren met bodystains. Bodystains voeg je toe in percentages van 0.1 tot 8%. Daardoor wordt de gietmassa wat duurder, maar het is heel goed mogelijk om een eerste (dunne) laag te gieten met gekleurde en daarna met ongekleurde gietmassa.
    Ik heb een project beschrijving op dit gebied voor je liggen en kijk ook eens naar mijn gebruiksaanwijzing "gietklei" van mijn hand die hier elders is te downloaden.
    beantwoord
  • Hallo Willy,
    Ik begrijp dat je witte draaiklei hebt. Het is prima te doen om van draaiklei gietklei van een werkbare kwaliteit te maken, hoewel het basismateriaal iets anders van karakter is.
    Wat ik zelf doe:
    Klei laten drogen, verkleinen, malen en zeven.
    Gietklei bereiden:
    In een grote emmer 4500 cc. water gieten. Los 20 grs. gietfix op in 250 cc. warm water. Doe dit bij het water in de grote emmer. Je hebt daar nu dus 4750 cc. vloeistof in. Stort hierin 10 kg. kleipoeder. Laat dit zich een etmaal volzuigen. Dan doorroeren of mixen.
    Als de gietklei te dik is nog een klein beetje aangemaakte gietfix toevoegen.
    Maar voorzichtig want er is een omslagpunt waarbij de klei weer dikker gaat worden. Dan ga je de vloeibaarheid voorbij dus.

    Inkleuren kun je dan desgewenst met mangaan en ijzer.
    Dit zal wel de baktemperatuur wat omlaag brengen.
    Als je echt donkere gietklei wil maken is het natuurlijk wel beter om uit te gaan van roodbakkende kleipoeder.
    Voor gebruik enige tijd laten staan om eventuele luchtbelletjes te laten ontwijken.
    Kort voor gebruik rustig doorroeren.

    Dit recept gebruik ik zelf wanneer ik draai- en gietwerk wil combineren en dat exact dezelfde kleur wil geven.
    Met inkleuren d.m.v. stains is dat onbegonnen werk.
    Hoop dat je hiermee uit de voeten kunt!

    met vriendelijke groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Heb bij de gietklei (witte steengoed) ongeveer een 3% mangaanoxide gevoegd. Vandaag beginnen gieten, op eerste zicht ziet het er goed uit. Nu nog bakken op een 1000° en resultaat afwachten. Was gestart met 5%, maar dit gaf een zeer donkere kleur, bijna zwart.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.