ALGEMEEN > Gips > klei in leerharde staat uit gipsvorm halen

Hallo,
Ik werk met klei die ik in een gipsenmal (schaalvorm) druk (diam.30cm). Nu wil ik die in leerharde staat eruithalen, omdat ik er aan de onderkant nog iets toe wil voegen. Ik heb de mal van tevoren 24 uur in een bak water gezet, zodat de klei niet te snel droogt. Ik heb nu wel problemen met de vorm die na twee weken nog steeds niet van de mal 'lost'. Kent iemand het probleem en hoe op te lossen?

7 antwoorden

  • Lies, ik vrees dat je fout bezig bent. De gipsmal nooit in water plaatsen, integendeel !
    De gipsmal moet zo droog mogelijk zijn en als het kan wat lichtjes voorverwarmen. Als het een schaalvorm is zal je zien dat na een uurtje er wat ruimte ontstaat tussen de mal en de klei. Dit is het moment om de vorm uit de gipsmal te halen. Als het een vlakke bovenkant betreft kan je er een gipsplaatje opleggen en de zaak omdraaien. Na een tijdje zakt de komvorm vanzelf uit de mal. Indien ze toch blijft kleven, met een rubberhamertje de mal bekloppen. Zet onder het gipsplaatje een stevige spons bij het bekloppen van de mal ( terugslag ).
    beantwoord
  • Lies, als je het proces wilt bespoedigen gebruik dan een haarfohn!
    Als je de gips in de mal fohnt zie je dat je zijkanten loslaten en de klei als het ware van de mal loslaat, je kunt het zelfs horen. Dan een plaatje eronder en in een tempexring plaatsen in bijv. een andere mal, of een plastic bakje.
    Ik heb tempexringen in verschillende maten aangeschaft in een winkel voor fournituren en andere handarbeidzaken.
    beantwoord
  • Lucien, dank je wel voor dit advies. Toch heb ik nog een probleempje. Wanneer ik de kleine bolletjes ingekleurde klei in de gipsmal leg en ze in een patroon breng, droogt het eerste deel al voordat ik boven aan de rand ben. Daardoor gaat de schaal op sommige plekken verschillend krimpen met scheuren tot gevolg. Wat kan ik daar nog aan doen. (ik denk aan een stukje plastic folie te plaatsen op de plekken waar ik geweest ben, bijvoorbeeld
    Met bovenstaande adviezen kan ik zeker al wel aan de slag.
    beantwoord
  • Dankje wel Gini. Je schrijft 'de gips in de mal', je bedoelt denk ik de klei in de gipsmal föhnen.
    beantwoord
  • Hoi Ginie, ik heb nog een vraag; wat is doel van het gebruik van tempexring, een andere mal of een plastic bakje? Om de leerharde schaal te ondersteunen zodat de vorm stabiel blijft? Kun je mij een foto sturen van zo'n tempexring?
    gr. Lies
    beantwoord
  • Lies uiteraard bedoelde ik de klei in de gipsmal. "Foutje"!
    Wat de foto van zo'n tempexring betreft: mijn toestel doet het niet op het moment, maar ik bedoel eigenlijk ongeveer hetzelfde als je met de kerst ziet met strokransen die je koopt bij de Action. Deze tempexringen verkoopt de Action niet. Het doel ervan is dat je de kleivorm ondersteunt terwijl deze nog leerhard is, en je er eventueel een andere vorm in dezelfde afmeting erop wilt plaatsen.
    beantwoord
  • Dank je wel voor de snelle reactie. Duidelijke uitleg over de tempexringen; ik ga er zeker naar kijken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.