ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxyden

Ik heb kruiken gemaakt en daarop oxyden aangebracht, en na de eerste verbranding glazuur en toen weer in de oven.
Mijn vraag is of het beide in een keer kan?

Dank voor evt reacties

7 antwoorden

  • Wij bakken alles in een keer. Als we met oxydes werken meng ik dat wel met kaliveldspaat en kaolien.

    Doe eerst even een proefje coor de zekerheid en zet dat proefplaatje verticaal kan je zien of je glazuur loopt en of het de oxydes meeneemt.
    beantwoord
  • Soms doe ik oxides, alleen met water vermengd, al op het werk als deze nog leerhard is. Dan wel eerst een biscuitbrand. Daarna een transparante glazuur en glzuurbrand.
    Maar soms oxides ook op biscuitgebakken werk. Direct glazuren en daarna bakken.
    Ook meng ik wel oxides door een tranparante of witte glazuur om zo het gewenste resultaat te krijgen.
    Volgens mij moet je gewoon experimenteren en uitzoeken welke manier jou het beste ligt.
    Die eenbrandsmethode van Frans is niets voor mij. Daarvoor is mijn productie te traag en te wisselvallig.

    Ik heb overigens ergens gelezen dat er pottenbakkers zijn (geweest) die biscuitgebakken werk beschilderen met oxides en daarna eerst nog een keer stoken om uitvegen van oxides en verontreiniging van glazuur te voorkomen. Bij overgieten of dompelen zouden oxides kunnen loslaten en in het restglazuur kunnen komen.
    beantwoord
  • Zit er een verschil in het eindresultaat? Ik voeg altijd de oxides toe aan een transparant glazuur en vraag mij nu af of er een verschil zit tussen deze manier en het eerst aanbrengen van oxides met water, of wat ik ook wel heb gehoord met kleipoeder, en daarna glazuur aanbrengen.
    Hanneke
    beantwoord
  • Er is een groot verschil. Als je oxides mengt met glazuur zal je afhankelijk van de manier van opbrengen, een min of meer egaal resultaat verwachten.
    Oxides gemengd met water geven een ander effect. Je kunt dan ook delen met verschillende oxides bewerken. Lijnen trekken, vlakken vullen, enz.
    Oxides met kleipoeder vermengd zullen een nog ander resultaat geven, omdat dan het oxide verdund wordt. Ik heb hiermee geen ervaring, maar misschien kan Frans dat vertellen, hij gebruikt die methode.
    beantwoord
  • Ik gebruik de oxiden dus vermengt met water en met een sponsje breng ik het aan voor het resultaat en met een krant of schuursponsje haal ik weer iets van de kleur weg. Dan is het werk al biscuitgebakken. Maar omdat ik op dit moment nog geen eigen oven heb moet ik dus twee keer heen en weer en kost het dus ook twee keer een oven.

    Ik wil het nu als poeder aanbrengen en kijken wat het verschil is. Ik ga ook proberen hoe het resultaat is als ik beide in een keer aanbreng voordat ik ga branden.

    Dan nog een vraag! Ik wilde kobalt(blauw) oxiden kopen, maar die bleek enorm duur te zijn. wat is de reden van dit verschil met de andere oxiden?
    beantwoord
  • Cobalt oxyde is nogal zeldzaam in vergelijking tot b.v koperoxyde of ijzeroxyde.Daarom is het nogal prijzig,men berekend een dagprijs zo sterk kan de prijs varieren
    Als ik het wel heb komt het uit alleen Congo
    De kleurende werking van cobaltoxyde is wel erg sterk dus je hebt er minder van nodig.

    Er zijn ook wel blauwe kleurstoffen in de handel o.a op basis van vanadiumpentoxyde maar daarvan is de kleurende werking beduidend minder en bereik je nooit het diepe blauw van cobalt
    beantwoord
  • Van kobaltoxide heb je ook maar heel weinig nodig om een blauwe kleur te krijgen. Meestal is een ½ % droge stof al voldoende om transparante glazuur in te kleuren tot een mooi blauw. Dan valt het met de prijs meteen weer wat mee. Als je teveel kobaltoxide gebruikt slaat het dood en wordt het zwart of erger, het vormt blazen en lelijke plekken. Van andere oxides zoals bijvoorbeeld ijzer, kan wel tot 10 % of meer toevoegen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.