ALGEMEEN > Techniek > gieten of strengenpers?

Ik ben bezig met het gieten van staven porseleinklei van zo'n 6 mm doorsnede. De reden dat ik ze giet, is dat ze zo mooi drogen in de mal en naar mijn idee de kleideltjes gelijkmatig verdeeld zijn en zodoende de staven rechter blijven. Echter, het probleem is dat de klei, hoewel deze erg dun is, niet overal even dik in de mal zit. (beetje rare zin, maar ik denk dat de mal verstopt raakt door een klontje klei en daardoor de klei niet gelijkmatig erin komt) Misschien de klei nog dunner maken? Ik wil de staven massief maken.
Heb ook overwogen om staven klei te persen met de strengenpers en deze strengen in een mal drogen.
Mijn vraag is, of de staven dan ook recht drogen, ook al is mijn klei eens iets minder goed doorgekneed...

2 antwoorden

  • Probeer eens de mal schuin te houden als je giet Marion en pas op het laatst de vorm rechtop zetten.
    Ik denk dat lucht de oorzaak is.
    Je klei zeven voor je giet voorkomt klontjes. Je kan ook met een soort van rietje en een trechtertje
    proberen te gieten. Rietje op de bodem van de mal zetten en langzaam omhoog tot de mal vol is.

    Volgens mij komt er bij gietklei geen spanning voor vandaar dat het mooi recht blijft.
    Bewerkte klei (gewalkt) zal altijd de neiging hebben om te vervormen

    Frans
    beantwoord
  • Hallo,

    Als ze massief moeten zijn zou ik ze liever persen (in een extrusiepers/ makkelijk te maken van een kitspuit/zie eerdere berichten hierover) dan gieten.
    Zeker bij de door jou aangegeven diameter.
    Werkt ook veel sneller en efficiƫnter.
    Om ze recht te maken en te houden, zou ik ze hangend (vertikaal) persen en ook drogen tot ze stevig leerhard zijn.
    Goed doorkneden lijkt me sowieso een voorwaarde.
    Je kunt ze bovenaan voorzien van een versmalling/verdikking om ze met een touwstropje op te hangen.

    groet,
    Frans Verheijen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.