ALGEMEEN > Klei - algemeen > Snijden in porselein

Goedendag,

Ik heb een vraag die misschien niet 100% met dit forum te maken heeft omdat het te maken heeft met snijden in werk wat al gebakken is.

Ik heb geheel geen verstand van keramiek of snij-technieken maar ik wil een porseleinen vaas die ik wil gebruiken voor een proef door midden zagen. Het gaat dus om een porseleinen siervaas die ik gekocht heb.

Nu snap ik dat snijden in porselein natuurlijk niet vanzelfsprekend is omdat het makkelijk breekt, maar ik vroeg mij af of iemand op dit forum weet of en hoe zoiets mogelijk is. Ik heb geinformeerd naar waterstraalsnijden maar de persoon die mij daarover te woord stond vertelde mij dat ze daarmee alleen snijden in platte vlakken.

Weet iemand misschien of het mogelijk is om in porselein te snijden?

Peter

3 antwoorden

  • Hallo Peter,

    Als je het voorzichtig doet, en een diamantschijf gebruikt zónder inkepingen, moet het met een eenhands/slijpschijf wel lukken, lijkt me.
    Je krijgt wel een zaag/slijpsnede van ong. 3 mm.
    En niet 100% vlak, maar ik weet niet of dat een bezwaar is.
    Ik zaag zelf wel eens hard gebakken keramische tegels en dat gaat prima.
    Enige ervaring is welkom (noodzakelijk) hierbij.

    met vriendelijke groet,
    Frans Verheijen
    beantwoord
  • Zelf zaag ik porselein met een diamantschijfje van Dremel ( 20-23 euro ). Er zijn ook goedkopere merken in de handel waarin je het schijfje kan gebruiken.
    beantwoord
  • Bedankt voor het antwoord. Ik zal een diamantschijf aanschaffen en het uitproberen.
    Vriendelijke groet, Peter
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.