ALGEMEEN > Ovens > temperatuurprobleem Vingerling

Ik heb een oude Vingerling deuroven V 262 (tot 1200 graden). Een half jaar geleden merkte ik dat de glazuur op 1150 niet goed uitvloeide terwijl de halfautomatische aansturing, de V 256 wél aangaf dat de temperatuur bereikt was. Keramikos gebeld die een nieuwe nikkel chroom nikkel voeler stuurden. Het probleem bleef: de ingestelde temperatuur werd volgens de halfautomatische besturing wel gehaald maar het glazuur vloeide niet goed uit. Ik heb Segerkegels aangeschaft en een stook van 980 graden gedaan waarna alleen de kegel van 900 graden was omgebogen en de andere kegels niet. Nogmaals contact opgenomen met Keramikos, maar zij kunnen de V 256 niet meer repareren maar wel eventueel de oven ombouwen. Op advies van mijn docent heb ik contact opgenomen met de firma Willemse in België. Zij willen eerst een platina rhodium-voeler installeren om te zien of dat soelaas biedt.
Mijn vraag: heeft iemand dit probleem ook gehad en wat is daar aan gedaan ?
Het ombouwen van de oven komt zo tussen de 700 en 750 euro uit (inclusief dus die dure platina-rhodium voeler). Helaas zijn er echter enkele stenen in het plafond van mijn oven gescheurd en ik weet niet of die te repareren zijn. Zo ja dan is de investering lijkt mij wel verstandig, zijn die niet te repareren dan weet ik het eigenlijk niet meer.
gevraagd

11 antwoorden

  • Door extreme warmte lekkage als gevolg van de gescheurde ovenstenen zouden er grote temperatuur verschillen in de oven kunnen onstaan, en dus verschil in temperatuur meting,als niet op dezelfde plaats wordt gemeten.Het lijkt me van belang,indien dit de oorzaak zou zijn, om de oven van boven te isoleren.Ook zou kunnen dat elementen, of een elementen circuit defect is.Wat de aansturing betreft;Veka verkoopt bijvoorbeeld een stekker klare boxbesturing(inclusief computer +pyrometer),dan zou je dus niets hoeven om te bouwen.Maar ja,daar ben je toch ook tegen de 600 euro voor kwijt(hoewel je deze set altijd naar een nieuwe oven kunt meenemen).

    Rob
    beantwoord
  • Rob, ik heb niet het idee dat er zoveel warmte verloren gaat. De buitenkant wordt weliswaar vrij warm, maar onderaan of bovenaan maakt niet zoveel verschil als ik met mijn hand voel. Wat zou ik kunnen gebruiken om te isoleren ? Er een plaat steenwol op leggen ? Rondom het ventilatiegat wel wat ruimer leggen, natuurlijk.
    beantwoord
  • Hallo Josefien,als je het idee hebt dat het warmte lek niet zo groot is, dan zal dit niet de kern van het probleem zijn.In principe kan je ook blijven doorbakken met een oven waarvan enkele stenen scheuren vertonen.Je kunt ook de scheuren repareren met ovencement.Sluit de deur wel goed?Het zou kunnen dat je oven al genoeg ventilatie heeft, en een optie is om een ventilatie gat(en) voor een keer te sluiten,kijken of dat veel uitmaakt.Op zich zijn ook temperatuur verschillen in een oven wanneer gebruik wordt gemaakt van verschillende niveaus d.m.v. ovenplaten niet ongewoon.

    Rob
    beantwoord
  • Laat je op dit soort oven geen dure S-koppels (platina-rhodium) aansmeren. Deze koppels zijn geschikt voor temperaturen tot 1768 graden en deze temperatuur gaat je oven nooit halen.

    Als je toch aan een nieuwe regeling moet voor je oven neem dan gewoon een K-koppel deze is geschikt voor temperaturen tot 1372 graden. Deze koppels kosten ongeveer 10-20% van de prijs van een S-koppel en functioneren even betrouwbaar.

    En mocht je temperatuur probleem in de besturing zitten (wat ik betwijfel) hoeft de ombouw naar een nieuwe stookcomputer geen 700-750 euro te kosten. Als je van te voren goed bedenkt wat je precies je wensen zijn blijkt vaak een simplere stookcomputer prima te voldoen.
    beantwoord
  • Dank je wel, ome Arie. Maar wat zou dan een simpelere stookcomputer kunnen zijn ? Het gaat er gewoon om dat ik weet dat de computer de temperatuur heeft die de computer/halfautomaat aangeeft en de laatste keren klopte dat dus niet. Ik begrijp absoluut niet waar het probleem zit: 980 graden aangeven en maar 900 graden zijn.
    beantwoord
  • Een simpele stookcomputer zou de TC66 van Bentrup kunnen zijn, of 3K controller van Bartlett

    Waarom deze oven niet de juiste temperatuur aan geeft is mij even een raadsel, ik ga er vanuit dat de in het verleden wel de juiste temperatuur aangegeven heeft.
    Bij sommige regelaars kun je het type koppel instellen, het zou kunnen zijn dan de regelaar verkeerd ingesteld staat.
    Afhankelijk van de uitvoering van het koppel, zou ook het koppel defect kunnen zijn.

    Om je regelaar uit te sluiten zou je deze kunnen laten controlen, doormiddel van een thermokoppel calibrator.
    beantwoord
  • Dan zal ik nog eens contact opnemen met Keramikos: horen of zij met zo'n thermokoppel calibrator iets voor mij kunnen betekenen.
    beantwoord
  • Hallo jozefien,je schrijft(Het gaat er gewoon om dat ik weet dat de computer de temperatuur heeft die de computer/halfautomaat aangeeft en de laatste keren klopte dat dus niet. Ik begrijp absoluut niet waar het probleem zit: 980 graden aangeven en maar 900 graden zijn.)

    Ik kan volgen dat je halfautomaat op een of andere manier je een uitlezing geeft,vraag hoe,digitaal of analoog,ofwel met cijfers of een wijzerschaal.

    Heb je er een andere pyrometer bij gebruikt om die 900oC te meten?
    Indien dan zelfde vraag als boven.

    Henk
    beantwoord
  • Geen andere pyrometer, wel Segerkegeltjes: de 900 boog om, 920 en 955 niet. Duidelijk genoeg, toch ? En tot tweemaal toe vloeide de 1150 glazuur niet uit. Vandaar dus dat nieuwe voelerstaafje. Bijgaand foto van het apparaat.
    beantwoord
  • Geen bericht.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Jozefien,heb je iemand met een digitale handheld pyrometer in je omgeving zodat je een extra meting kunt doen ter controle van je eigen pyrometer ?
    Is de nieuwe thermokoppel IDENTIEK aan de oude,zelfde opbouw even lang(dit i.v.m.zelfde afstand tot de spiralen) en goed aangesloten op schone contacten?
    Aansluiting thermokoppel en compensatie draad niet gewisseld?
    Indien er hier een verschil inzit kun je nogmaals een stook doen en op 980oC wat langer pendelen,om te zien of dit resultaat heeft naar de Segerkegels.

    Succes Henk
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.