ALGEMEEN > Ovens > pizza oven bouwen

ik wil zelf een pizza oven bouwen dat wil ik met vuurvaste stenen zelf doen maar wat moet ik op de bodem plaatsen
gevraagd

4 antwoorden

  • kun je in de pizza oven ook klei bakken?

    Groetjes Kirsten
    beantwoord
  • Een pizzaoven heeft een vorm die voor keramiek stoken erg onhandig/oneconomisch is: een boogvorm terwijl een keramiekoven liefst een kubusvorm heeft voor egale warmteverdeling.
    Het is eerder andersom: als de houtoven tot 200 graden is afgekoeld, haal je de bovenste plaat leeg en legt daar de pizza op. Of brood natuurlijk...
    beantwoord
  • Beste Bert J Wieman.

    Mijn naam is Pim Haak ik heb een restaurant in Sihanoukville in Cambodja graag zou ik een hout gestookte pizza oven cq broodoven willen bouwen de criteria hiervoor zijn van mijn kant zo goedkoopmogelijk dit omdat een dag werken in een derde wereld land net zoveel opleverd als een week werken in Nederland. De volgende materialen zijn hier te verkrijgen holle bakstenen terra cotta kleur, massieve gebakken kleistenen, terra cotta gebakken tegels en plaatstaal graag zou ik advies en of een bouwtekening zien te bemachtigen van een houtoven cq pizza oven. Mijn volgende vraag is wat is het effect van houtskool ipv brandhout in een oven.
    Ik hoop spoedig iets van je te horen.

    Hoogachtend Pim Haak
    beantwoord
  • Pim,
    Een pizzaoven speciaal voor dat doel heb ik nog nooit gebouwd, maar misschien heb je hier iets aan:
    www.fornino.nl/...ot_aan_een_heerlijke_pizza.html. Er zijn meer sites waar info te vinden is. Gewoon even zoeken met Google.
    Volgens mij is het principe gewoon: maak iets waar d.m.v. een houtvuur en gebruik van een isolerende steen de temp zo hoog is dat je een pizza gaar krijgt. Die steen kan gewoon een baksteen zijn met een open struktuur. Voor brood moet je de temp langer vast kunnen houden, dus moet de isolatiesteen van goede kwaliteit zijn.
    Groeten, Bert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.