ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Krater vorming kwastglazuur

Beste forum leden,
IK heb het volgende probleem.
Heb een beker geglazuurd met kwastglazuur. Na het bakken op 1010 c zaten er kleine kraters op. Weet iemand wat hier van de oorzaak is?
Zie bijlage foto
Glazuur keramikos rood effect
mvg, han

15 antwoorden

  • Hoe sluit ik een foto bij
    beantwoord
  • In het Forum: Discussieforum Nieuwe stijl staat een bericht van Mels Boom 28-09-2005: Nog een keer plaatjes toevoegen.
    Door onderstaande link te knippen/plakken in browser kom je er rechtstreeks.
    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=4670
    beantwoord
  • ik heb op deze pagina geopend maar ik word er niet veel wijzer van.
    beantwoord
  • Doorgaans is er de mogelijkheid om een plaatje toe te voegen Han.
    klik eerst op bladeren
    daar kan je aangeven waar het plaatje op je pc staat en vervolgens op "plaatje toevoegen"
    Jammer genoeg is het bij deze rubriek niet mogelijk misschien een foutje in de software.
    Bij andere rubrieken waar ik het heb geprobeerd lukte het wel.
    Je zou de vraag opnieuw kunnen stellen in een andere rubriek waar een plaatje toevoegen wel mogelijk is.
    succes

    Frans
    beantwoord
  • Sorry, het was geen foutje in de software, maar een kwestie van een 'vinkje' weghalen. Dat was ik vergeten.
    Er kunnen nu dus plaatjes geplaatst worden.
    Mvg Yoka
    beantwoord
  • Zo en dan u de foto
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Han,
    - wat is de boven- en ondergrenstemperatuur van deze kwastglazuur ?
    - in hoeveel uur heb je gestookt ?
    beantwoord
  • Het volgede stookschema aangehouden

    Temperatuur voor dit glazuur is 1020 tot 1080

    Biscuit gebakken op 950
    In 360 min naar 600
    Gestookt naar 1040 pendelen 30 min
    beantwoord
  • Han, probeer eens de volgende stookcurve:
    - Naar 600°C in 4 uur en dan naar 1060°C zonder pendelen.
    beantwoord
  • Han, nog dit: Ik ga er ook van uit dat je het verluchtingsgat van de oven open laat .
    beantwoord
  • Deze krater vorming kan ontstaan zijn doordat je werk in eerste instantie te laag biscuit gestookt is.

    Rob
    beantwoord
  • Rob, een bisquitstook tot 950°C met een aanloop van 6 uur tot 600°C lijkt me toch normaal hoor. Als dezelfde stookcurve gebruikt is bij de glazuurstook en dan bovenop nog eens 30 min. pendelen zou het kunnen dat het glazuur is beginnen ' koken '. Dit in combinatie met een gebrekkige verluchting zou dit kunnen verklaren.
    Door iets sneller en iets hoger te stoken zal enkel het oppervlak van het glazuur smelten en geen gasvorming ontstaan ' onderhuids '. Tja, 't zal uitproberen worden.
    beantwoord
  • Lucien, de kraters op de foto van Han lijken op de kraters die ik op mijn werk had toen ik werk te laag biscuit bakte.Veel luchten in een oven is belangrijk voor een moeilijke kleur als rood,maar houdt wel in de gaten dat dit temperatuur verschillen in de oven versterkt.Zit je dan op minimum temperaturen te bakken en staat je werk op een wat koelere plaats in de oven en lucht je veel,dan zou je in de praktijk wel eens 50 graden onder die 950, die Han als biscuit temperatuur opgeeft, kunnen zitten.
    Rob


    beantwoord
  • De gedachte dat het kan liggen aan een te lage bescuit temperatuur zou wel kunnen kloppen.
    Ik heb namelijk een grote 70 len een kleine oven 15 l
    De gloeispiraal van de kleine oven is overleden tijdens een biscuit stook, de temp die ik voor het laatst gezien heb was 750 c
    Aangezien het geen wat uit de oven kwam er reddelijk stevig uit zag ben ik er van uit gegaan dat glazuuren geen probleem was.
    Dit kan dus de oorzaak van het probleem zijn

    Bedank voor de snelle reactie op dit intresante forum
    Ik heb er als beginnend keramist al heel wat kennis opgedaan

    mvg,

    Han
    beantwoord
  • Han, herhaal dezelfde curve bij de glazuurbrand, maar dan wél met 950°C bisquit en laat me dit resultaat weten graag.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.