ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Hoe repareer ik scheurtjes na biscuitstook?

Vandaag haalde ik twee werkstukken uit de oven (biscuitstook) waarin allebei scheurtjes zaten.
De ene is een schaal, gemaakt in een drukmal en op de bodem aan de binnenkant zit een klein scheurtje. Ook aan de buitenkant is het scheurtje een beetje aanwezig.

Het andere werkstuk is een soort vaas waar halfverwege de binnenkant een scheur loopt (bijna helemaal rond). Aan de buitenkant is het oppervlak nog in tact.

Mijn vraag nu: kan ik hier nog wat aan doen?

2 antwoorden

  • De leveranciers verkopen materialen om scheuren mee te dichten.Je kunt ook een scheur vullen met een sinterengobe(kleipapje +glazuur) en vervolgens proberen met een dekkend glazuur of sinterengobe het werkstuk af werken.De grote vraag is wat gaat de scheur doen als je het werkstuk opnieuw gaat bakken;vaak wordt de scheur alleen nog maar groter en hebben scheurenpasta's of sinterengobes weinig zin gehad(Dit komt veel voor bij scheuren die tijdens het bakken ontstaan, als gevolg van te snel drogen van het werk).Zit er veel chamotte in de klei van het werkstuk dan is het risico van een groter wordende scheur(en mogelijk uiteindelijk door midden breken van het werk) bij opnieuw bakken minder.Een optie is ook de scheur repareren met b.v. albastine en niet meer opnieuw bakken.

    Rob
    beantwoord
  • Dank je Rob, ik ga proberen het met een sinterengobe op te lossen. Je hoort nog wel of het gelukt is.

    Groet, Marlene
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.