ALGEMEEN > Stoken > pendelen met kilnsitter

kan iemand mij vertellen hoe te pendelen met een kilnsitter?? Kan ik met de knop dan gewoon het vermogen om laag en omhoog draaien om op een temperatuur te blijven hangen?? zonder dat hij op het coontje afslaat? Ik heb voornamelijk problemen bij het glazuren dat het niet mooi uitvloeit.

Ik maak gebruik van een keramikos oven favorite automatisch met kilnsitter uiterraard
gevraagd

6 antwoorden

  • Jetty, kijk even op de rubrieken APPARATUUR-gereedschappen en MEET-en REGELAPPARATUUR.
    beantwoord
  • Ik maak ook gebruik van een keramikos oven favorite automatisch met kilnsitter en pendel regelmatig. Om de temperatuur in de gaten te houden maak ik gebruik van een pyrometer. Als de temperatuur waarop ik wil pendelen bereikt is draai ik de standenschakelaar omlaag of omhoog met een speling van 5 graden naar beneden of naar boven. Meestal gebruik ik een cone die geschikt is voor een iets hogere temperatuur. Mocht de oven toch voortijdig afslaan, dan duw ik de knop die in het omslagklepje zit met een stok weer in en zet het stokje klem zodat het blijft zitten(hoop dat je mijn gebrekkige uitleg begrijpt).
    beantwoord
  • Jeltje, ik denk dat je het systeem van de kilnsitter nog niet begrepen hebt. Ofwel stookt je met een smeltcone via de kilnsitter, ofwel via een automaat ( temperatuur-aflezing via thermokoppel ). In het eerste geval is pendelen totaal niet nodig, dit in tegenstelling tot temperatuur aflezen via thermokoppel. Een kilnsitter maakt pendelen overbodig. Te ver uitgesmolten: lagere cone gebruiken. Niet voldoende uitgesmolten: hogere cone gebruiken. Cones tellen de drie factoren samen die nodig zijn om steeds hetzelfde resultaat te bekomen: Tijd - Temperatuur - Atmosfeer ( ox.of red.)
    beantwoord
  • Beste Lucien, ik denk dat ik best wel weet hoe een kilnsitter werkt. Pendelen doe ik alleen als ik glas wil smelten. Ik gaf alleen antwoord op de vraag of pendelen mogelijk is.
    beantwoord
  • Beste Jeltje, ik ga er op dit forum van uit dat men het steeds heeft over klei en glazuren. Indien anders, zoals smelten van glas of brons, mag men veronderstellen dat dit dan ook wordt aangegeven. Pendelen is en blijft zinloos als men het over klei en glazuren heeft, al dan niet mogelijk.
    beantwoord
  • ik heb de reactie van Lucien begrepen en ben ondertussen dus al met een andere temperatuur cone aan de slag geweest. De vraag was inderdaad voor glazuren van klei nu nog de juiste cone bij de glazuren vinden.
    Dank voor de antwoorden tot zo ver.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.