ALGEMEEN > Techniek > wax resist over glazuur?

Heb enkele filmpjes op youtube gezien waarbij het lijkt of er over reeds aangebrachte glazuren waxresist wordt gekwast. Heb ik goed begrepen dat waxresist gewoon over een droog glazuur gekwast kan worden? Geluid was niet te verstaan.
Alvast hartelijk dank.

4 antwoorden

  • Ja hoor Inez, dat kan zeker. Aan te raden is voldoende kleefstof in het glazuur mengen en de ' waxresist ' mag ook niet te romig zijn ( wat aanlengen met water ) en eventueel er een tweede maal overgaan. Indien er voldoende waxresist op het glazuur zit zal een tweede laag resist er niet meer opkleven. Je kan dn kiezen om de resterende niet behandelde glazuurgedeelten weg te sponzen of er een tweede glazuur over aan te brengen. Op de waxresist-delen zal de tweede laag glazuur wegtrekken. ( zelfde effect als de waxcrayons )
    beantwoord
  • Aangezien de vraag van Inez is beantwoord wilde ik wel graag even doorgaan over dit onderwerp en een vraag stellen over wax-resist.
    Ik heb dit nog nooit gebruikt en ben daarom benieuwd waar het uit bestaat.
    beantwoord
  • Wonderlijk dat dat lukt zonder de glazuur te beschadigen.
    Dat biedt veel nieuwe mogelijkheden.
    Bedankt, Lucien voor het antwoord.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Marrie, wax resist is een emulsie van was met water en lijkt wat op latex qua uitzicht. Beiden zijn geschikt om delen af te dekken, echter wax resist blijft op de klei, scherf of glazuur zitten tot het verbrand in de oven. Latex vormt zoals je weet een rubber vel en kan je beter verwijderen vóór de stook. Wax resist breng je aan op dezelfde wijze als latex. Het water zal verdampen en laat een waslaagje achter, net zoals was die je moet opwarmen. Om bij wijze van voorbeeld zou je met dit wax resist een motief kunnen aanbrengen op bone china en na drogen een deel van de klei kunnen wegsponzen zodat er een reliëf ontstaat. Dit zelfde principe kan je toepassen op een kleur-engobe of glazuur, al dan niet op bisquit. Zo kan je ook verschillende motieven over elkaar plaatsen door herhaling van dit proces. Wie daar zeer bedreven in is, is Ronny Seeuws. Niet vergeten de kwasten regelmatig met zeep uitwassen. Te laat ? wasbenzine.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.