ALGEMEEN > Klei - algemeen > papierklei stoken tot 1240 gr .?

kan papierklei ook tot 1240oC gestookt worden?

27 antwoorden

  • Papierklei is papier +klei.Het papier verbrandt en met het papier, heb je wat de temperatuur betreft niet veel meer mee te maken.Je dient nog wel te weten hoe hoog de klei gestookt kan worden.Krijtaardewerk klei kan tot 1140C gebakken worden.Steengoed en porseleinklei wel tot 1300C,afhankelijk van de soort.Vaak wordt met papierklei dun gewerkt,en ook neemt het volume van het werk door verbranding van het papier af.Wat dus over blijft is een zowiezo dunner werkstuk,dan als werk zonder papier in de klei.Om die reden is dus aan te raden om steengoed of porseleinklei als basis voor een papierklei te nemen.Deze kleien zijn n.l sterker en minder breekbaar dan aardewerk klei.
    Rob
    beantwoord
  • Nu we het toch over papierklei hebben: waarom vervormd het objekt als je het de 2e keer glazuurbrand op 1200 graden? Ik had een kant en klaar gekochte papierklei die tot zelfs 1300 graden gebrand kon worden.

    NB: Ik had er doosjes van gemaakt.
    beantwoord
  • Ginie, ben het volkomen met Rob eens. Blijkbaar is deze ( papier-) klei toch niet geschikt voor 1200°C. Of het nu om koffiedrab gaat of papierpulp, dit heeft geen effect op het sinterpunt van de klei. En eigenlijk is het ook zo dat klei met sinterpunt 1200°C minder ( mechanisch )sterk is dan dezelfde klei met papierpulp. Dit heeft te maken met de kleischilfers ( micro ) die zich rond deze vezels rangschikken. Men vertrekt in de productie met een vloeibare massa.
    beantwoord
  • Lucien bedankt voor je snelle reaktie. Heb je nog tips wat ik met 15 kilo van die kant en klare rotzooi kan doen???
    De dozen hadden wanden van 3 mm. dik (voor dat ze in de oven gingen). Na de glazuurbrand zij ze -helaas- dronken geworden!
    beantwoord
  • Ginie, je kan dan best deze ( porseleinklei ?) papierklei mengen met een hoogbakkende klei. 50/50 ? uitproberen.
    beantwoord
  • Dank voor jullie reacties.
    Brengt me op een nieuwe vraag:Heeft een van jullie wel eens een rauwglazuur uitgeprobeerd en zo ja : zou dat kunnen op papierklei en een oplossing zijn voor vervorming tijdens de 2de sttok?
    beantwoord
  • Henriëtte, rauwglazuren is zeker geen remedie tegen kromtrekkende papierklei. Als je een glazuurrecept voor rauwglazuur wil maken moet je zeker gehydrateerde grondstoffen gebruiken ( geen frittes ).
    beantwoord
  • Lucien ik ga de papierklei mengen met klei met een chamotte van 40%/0,2 mm.
    Neem aan dat ik beide eerst moet drogen en pas daarna kan mengen?
    beantwoord
  • Beste Lucien, ik werk pas een paar jaar met klei en ben sinds een paar weken me gaan verdiepen in het werken met papierklei en glazuren, nu ik een eigen elektrische oven heb die tot 1300oC kan. Boeken uit de bibliotheek hebben me nog niet veel kennis / begrip bijgebracht over de werking en onderlinge invloed van stoffen. Zo wil ik weten of stoffen na stoken nog giftig zijn voor huishoudelijk gebruik, zoals Kobaltoxyde en waarom ( zoals jij schrijft in je reactie: geen frittes bij rauwglazuren).
    Welk boek adviseer jij?
    beantwoord
  • Nee hoor Ginie, je kan de twee soorten goed door elkaar knden en klaar.
    beantwoord
  • Henriëtte, dan kan ik je zeker het naslagwerk van Frank Hamer's " The Potters Dictionary " aanbevelen. Zijn geld dubbel en dik waard ! Dit boek ga je voor jaren achter je mee zeulen. Te koop bij je leverancier keramiekbenodigdheden.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien! Dan kan ik eindelijk die kant-en-klare papierklei opmaken!!
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien!
    beantwoord
  • You'r welcome.
    beantwoord
  • Ik werk voor het eerst met porceleijnpapierklei. Ik maak "tegels" van ong. 2cm dik. Aan de voorzijde komen kleine staafjes, bolletjes oid te zitten. Om ze op te kunnen hangen hol ik de achterzijde uit. Dwz ik laat aan de onder- linker- en rechterzijde 1cm staan. Aan de bovenzijde 2cm, maar haal onder de 1e cm klei weg, zodat je het werk aan een haakje kan ophangen. Tot nu toe heb ik het werk gewoon laten drogen, maar bij 3 van de 4 werkjes zijn er in de achterzijde scheuren ontstaan. Ik heb dit wel gerepareerd, maar vraag mij af hoe dit kan. Een 5e werk laat ik nu heel langzaam drogen onder plastic om te kijken wat er dan gebeurd. De werkjes zijn ong. 12cm in het vierkant. Iemand ervaring hiermee?
    beantwoord
  • Hanneke, met wat en hoe heb je de plakken papierklei gemaakt waar je deze tegels nadien hebt uitgesneden ?
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Ik heb een plak afgesneden van het pak klei en deze op maat gemaakt door delen weg te snijden en hier en daar wat klei op gebracht, zodat de tegel overal even dik is.
    beantwoord
  • Hanneke, probeer eens i.p.v. deze plak klei uit te hollen en enkel een kader te laten staan, sleuven uit te halen over de gehele tegel ( met uitzonderin van de boord ) en in kruisvorm. Op deze wijze blijft de tegel over zijn totale breedte zijn steun bewaren.
    beantwoord
  • Lucien, jij bedoelt dat op de manier waarop,ik het doe, de klei in het midden zal gaan zakken, waardoor de scheuren ontstaan. Ik ga jouw advies opvolgen. Dank je hiervoor.
    beantwoord
  • Jammer, ook deze manier van uithollen werkt niet, het geeft scheuren.
    Ik bedacht, ik heb alleen een sleuf nodig van 1,5cm breed, 1 cm diep, 3cm lang en uiteraard even een deeltje onder de klei ivm het ophangen.
    Nou dat is toch een kleine uitholling.
    Maar ook dit ging mis, zo klein, en toch een scheur midden in.
    Dit heeft dus niets te maken met zwaarte etc.
    Het moment van uithollen? Niet als eea nog nat is? Ja ik bedenk ook maar wat.
    beantwoord
  • Hanneke, nooit zomaar een plak van een pak afsnijden. Eerst de klei goed kneden. Nooit uitrollen, maar met behulp van een draad de plakken snijden uit een voorgekneden blok klei ( waarvan je eerst de zijkanten naar binnen hebt geslagen ). Met een spatel glad strijken en tussen krantenpapier laten drogen. Leg een 5-tal plakken als volgt op elkaar: (Gyproc gipsplaat - krant - klei - krant - gipsplaat - krant - klei - krant gipsplaat enz.) Na een dag rust, op grootte snijden en uithollen en dan opnieuw tussen gips-krant-tegel-krant enz.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Ik zie nu dit bericht pas. Ik krijg geen meldingen meer van klei dat er nieuwe berichten zijn, vandaar.
    Jij bedoelt dat ik altijd eerst de klei (het hele pak) moet kneden. Dan daar weer een pak van vormen en deze met draad kan snijden. Wat bedoel je met "waarvan je eerst de zijkanten naar binnen hebt geslagen" ?
    Van het nieuw gevormde pak snij ik plakken en laat dit drogen op jouw wijze.
    Waarom moet dit na uithollen wederom tussen gips etc. drogen?
    Nou krijg ik juist allerlei tips dat je (porcelein) papierklei heel rustig moet laten drogen en kom jij met een toch vrij snelle methode van drogen. Het is dat ik het eindresultaat met deze porcelein papierklei mooi vind, anders had mijn moeder gelijk: Schoenmaker blijf bij je leest.
    Maar ik ga door met uitproberen.
    Wederom bedankt voor je hulp!
    beantwoord
  • Hanneke,
    -Met de zijkanten naar binnen te slaan duw je zo de spanning die is opgetreden met de blok klei te pletten, net wat er gebeurd met klei uit te rollen. Doe de proef: duw een knikker klei plat tussen je vingers, en bekijk eens de randen van dit ontstane schijfje ? Juist, lichte barstjes, ontstaan door druk vanuit de midden. Door de zijkanten op te stuiten, duw je de ontstane spanning weg.
    - Klei drogen heeft niks met ' tijd ' te maken, maar met ' gelijkmatig ' drogen. Door de door mij beschreven wijze gaat het vocht uit de klei zich zeer regelmatig verdelen. Door de stapeling gaan de plakken ook niet ' schotelen '.
    - Door de tegels langs de onderkant te 'profileren ' neem je ook een deel spanning weg en ontstaat ook een gelijkmatigere droging.
    - Ook de schoenmaker heeft eerst zijn vak moeten leren hoor. Er worden geen kant-en-klare schoenmakertjes geboren. :-)
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Dank voor deze uitleg. Eea is mij nu duidelijk. Ik zall gipsplaten aanschaffen om daartussen de klei te laten drogen. Dan blijven in ieder geval de platen recht. De kleine bleven dat wel maar die van 25x25 niet. Daar had ik de hoeken van verzwaard, maar toen kwam het midden gedeelte omhoog. Ik ga verder met het uitproberen.
    Nogmaals dank.
    Hanneke
    beantwoord
  • De kleine wandtegels heb ik laten drogen onder plastic met over het werk krantenpapier. Dit papier tussentijds vervangen door droge kranten. Na verloop van tijd het plastic weggehaald en de krant over het werk laten zitten. De wandtegels zijn goed gebleven ook na de stook is het werk niet gaan scheuren.
    beantwoord
  • Hanneke bedoel je de bisquitstook of de glazuurstook?
    Aangezien mijn werk na de bisquitstook goed gebleven was, maar helaas bij de glazuurbrand ging vervormen.
    beantwoord
  • Hallo Ginie,
    Ik wil het porcelein papier klei wit houden als porcelein en glazuur niet. Ik heb de bisquitstook overgeslagen en de eerste stook dus tot 1220 gedaan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.