ALGEMEEN > Glazuur - problemen > steengoedglazuur loopt af

Ik heb een rood, steengoedglazuur (effect) gekocht en gebakken op 1240 C.
Nu loopt het iets af. Wat kan ik als grondstof toevoegen, om dat aflopen te verminderen.
De temperatuur moet op 1240 C. blijven.
Wie helpt mij?


4 antwoorden

  • In de segeformule heb je drie groepen:
    het vloeimiddel
    de stabilisator
    de glasvormer

    de stabilisator is wat er voor zorgt dat je glazuur niet afloopt.

    Daar wordt meestal aluminium voor gebruikt.

    Wat aluminium toevoegen wat voor de hand ligt wordt afgeraden, beter is het om het in te brengen als kaolien, waarin zowel aluminium als kwarts zit.
    Het kwarts moet je dan verlagen.

    Aangezien je een kant en klaar glazuur hebt waar je alleen iets aan toe kunt voegen kun je het proberen met aluminiumoxide.
    De hoeveelheid zou ik niet weten, daarvoor ben ik niet glazuurtechnisch genoeg.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Voeg wat kaolien toe aan de glazuur daar mee bereik je 2 dingen het verhoogt de smelttemperatuur en het wordt stabieler,deze beide dingen voorkomen het aflopen van glazuur.
    De hoeveelheid kaolien moet je testen,dat hangt af van de mate van aflopen.
    Begin met 2% toevoeging dat kan geen kwaad,maar doe eerst een proef voordat je het op je werkstukken aanbrengt,zorg dat je proefje vertikaal in de oven staatdat is de beste methode om te zien of het aflopen is gestopt.

    Je kan ook minder lang de eindtemperatuur vasthouden of wat sneller stoken, dit werkt alleen als er alleen maar van die aflopende glazuur in je oven staat,anders krijg je problemen met je andere glazuren.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Bedankt Hans voor je antwoord.
    Dat wordt dus opnieuw proefjes maken.
    Groeten, Willy
    beantwoord
  • Frans,
    Hartelijk dank voor je reactie op mijn probleem.
    Ik ga weer proefjes maken.
    Groeten, Willy
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.