ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Mat transparant over glanzend transparant glazuur=

Ik heb met mijn mat transparant glazuur werkstu. Er is wat mislukt.. ik heb per ongeluk met een glimmend transparant oververven geverfd. Na de bakken schrok ik, het is mij vergissing. Het moet Mat transparant over heen. Kan het??? Ik heb het al geprobeerd. het lukt mij niet.. Kan nog eens over verven om mat te krijgen?
gevraagd

4 antwoorden

  • Als ik het goed begrijp heb je je werkstuk glimmend transparant geglazuurd,en gebakken, terwijl dit mat moest zijn.
    In principe kun je over een bestaand glazuur weer opnieuw een glazuur aanbrengen en weer bakken.Omdat je werk niet meer poreus is zal een nieuw (kwast)glazuur aangebracht moeten worden in lagen met extra glazuurlijm(b.v. optapix), en het verdient aanbeveling het werk te verhitten.
    Het zou gunstig zijn als het eerste glanzende glazuur dun is aangebracht.Of een tweede glazuur compatible is met een eerder aangebracht en gebakken glazuur zal je moeten uittesten op een proeftegeltje.'Neutraler' is om over je glanzende glazuur een sinter engobe aan te brengen,dit geeft een sterk materend effect.
    Rob
    beantwoord
  • Een sinter engobe zou wel de transparantie verminderen.
    Rob
    beantwoord
  • e s.h.jansen,
    De kans is groot dat een mat glazuur of een slib eroverheen zetten, deze gaan afdruipen. Wat je alsnog kan doen is met je werkstuk onder de arm naar een glasbedrijfje stappen en het glazuur lichtjes laten zandstralen.
    beantwoord
  • Ik koop vaak geglazuurd werk(tegels)waar ik opnieuw glazuur of een sinterengobe op aanbreng zonder dat het werk gaat afdruipen.Het is wel van belang om te checken hoe dik een reeds bestaande glazuurlaag is,en horizontaal gestookt werk zoals tegels zijn mogelijk ook minder gevoelig voor afdruipen.Ter voorkoming van afdruipen kan b.v. ook een 'walletje van klei'met een ringeloor worden gemaakt.Wat absoluut niet gaat druipen is je glanzende werk voorzien van een matte laag porselein verf(opglazuur).Deze laag moet rond de 700 worden ingebakken.Ook is in deze serie matteringspoeder te koop.
    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.