ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > opstookcurve glazuren

Wie kan mij raad geven.Ik heb een gasoventje en wou graag de opstookcurve weten om te glazuren bij temperatuur van1000°
gevraagd

7 antwoorden

  • Beste Christine

    curve voor glazuurstoken:
    tijd 0.00 temp 0005 (beginpunt)
    tijd 1.00 temp 0100
    tijd 4.00 temp 0500
    tijd 6.00 temp 0600
    tijd 9.00 temp 1000
    tijd 9.30 temp 1000

    de tijd coordinaat is opgeteld dus de hele langte van de stook bedraagt 9.30 uur.
    Het kan veel sneller (bv in 5 uur) als de keramiek en het glazuur dat verdragen.
    Dit is een veilige curve waarin je geen risico loopt
    Bij de start van de stook moet alles wel goed droog zijn.
    Houdt er rekening mee dat aardewerk glazuren soms niet goed reageren op reductie en je zuiver oxiderend moet stoken.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Mag ik jou hartelijk danken voor de richtlijnen bij het glazurenstoken.Ik had er echter geen idee van dat niet alleen het stoken van biscuit maar ook het glazuren zijn tijd vraagt.
    Ik kijk er alvast naar uit.

    Bedankt!!!

    Christine
    beantwoord
  • Ik vind deze stookcurve wel erg lang voor een eindtemperatuur van 1000 graden. Als de klei het kan verdragen is het toch eigenlijk niet anders dan een raku stook dus even langzaam beginnen en dan doorstoken, moet m.i. binnen 2 uur kunnen, maar wel langzaam afkoelen.
    beantwoord
  • Beste Geo,

    Als je niet weet wat voor werk, soort klei, soort glazuur en de wanddiktes e.d. dan geef je een advies waarbij je op safe speelt.
    Ik heb ook aangegeven dat het sneller kan.
    In twee uur lijkt mij onverantwoord snel voor b.v. een plat bord van 40 cm doorsnee

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hans

    Ik wilde deze discussie alleen wat nuanceren, omdat het gasverbruik nogal oploopt bij een dergelijke langdurige stook, en de kosten spelen natuurlijk ook een grote rol. Ik heb mijn stookcurves er even bij gehaald en ik kom in 2 1/2 tot 3 uur uur bij de duizend graden, zonder problemen ook niet bij borden.
    beantwoord
  • beste Geo,

    de nuance is prima.
    In 2 1/2 tot 3 uur is snel.
    Zelf zou zal ik dat niet proberen.
    De afwegingen om langzamer te stoken zijn:
    - ik maak de glazuren zelf en wil ze voldoende tijd geven om de gassen te laten ontwijken.
    - een tweede keus of verloren werkstuk levert meer verlies op dan ik bespaar op het gas door korter te stoken.
    - als je langzamer stookt smelt je anders glazuur uit,als je sneller stookt dan moet je weer iets hoger gaan stoken om dat te compenseren.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • En of je gelijk hebt, Hans !
    Ook alsof het resultaat van 3 uur stook naar 1000°C hetzelfde is als na 8 uur. Oeps, pinholes, oeps , blaasjes, oeps, nog niet uitgesmolten, oeps, schaaltje stuk.
    Als 1000°C wil bereiken aan 150°C/h heb je daar ongeveer 6 1/2 uur voor nodig. Wil je de stooktijd halveren met hetzelfde resultaat, zul je naar 1020°C moeten gaan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.