ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Gegoten ballen gesprongen

Gegoten ballen van 12 cm doorsnede, zijn van binnen en van buiten geglazuurd. Bij opening van de oven blijken ze steeds gesprongen te zijn. De ballen die van binnen niet geglazuurd zijn komen wel goed uit de oven.
Bij de eerste ballen dacht ik dat er te dik geglazuurd was dus de volgende ballen zijn dunner geglazuurd.
De ballen worden allemaal op dezelfde manier gegoten en gedroogd.
Eerder op dit forum heb ik gelezen dat er te snel gedroogd zou zijn maar dan zouden de twee goede ook kapot gegaan moeten zijn.
Zelf denk ik dat het de spanning is tussen de dunne scherf met aan beide kanten een glazuurlaag maar dit moet toch gewoon kunnen? Er worden ook bekers en bordjes gegoten met aan twee kanten een glazuurlaag. Dat gaat wel goed!
Ik begrijp er niets van! Het gaat kapot tijdens de afkoeling van de (deur) oven.

10 antwoorden

  • Hallo Let
    Als je zeker weet dat het tijdens het afkoelen gebeurd, dan je afkoelsnelheid ten te groot.
    Je zegt dan waarom blijven enkele bollen heel.
    Dit komt omdat de afkoelsnelheid over de ovenlading niet overal gelijk is.
    De spanning uit de opstookfase wordt mee genomen naar de afstook- en afkoelfase.
    Wil je meer zekerheid, stuur me dan op leo-eussen@hetnet.nl ,je opstook -en afkoelcurve en een foto van je ovenstapeling. groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • De twee bollen die heel gebleven zijn, zijn aan de binnenkant niet geglazuurd.
    De 5 andere ballen die kapot zijn, daarvan zijn er twee in een grote deuroven, onderin, gestookt en 3 in een iets kleinere deuroven, in het midden.
    Zelf lijkt het me dat de afkoelen te snel gaat in het begin.
    Misschien moet ik dat gecontroleerd doen?
    Zou het dat kunnen zijn?
    beantwoord
  • Let, ik denk dat het aan de samenstelling van de klei ligt. Indien het een samenstelling is met veel vrije kwarts ( SiO² ) en weinig Aluminium ( Al²O³ ) zit er te weinig ' rek ' in de klei en kan het de kwarts-sprong niet goed aan. Als je de formule kan bemachtigen, let dan op het Al²O³ wat > 24% wenselijk is en het SiO² < 60%.
    beantwoord
  • Ik kan me haast niet voorstellen dat het aan de klei ligt.
    Er zijn inmiddels al heel veel bordjes, bekers en kopjes van dezelfde klei gegoten en dat gaat allemaal prima! Van binnen en buiten geglazuurd!
    Ooit eerder zijn er nog eens 2 bekers kapot gegaan maar daarna niet meer.
    beantwoord
  • Let, ken je het spreekwoord ' Het bekertje gaat te water tot het barst ' ? :-)
    Duidelijk dat het hier om een ' kantje boordje ' - geval gaat. Toch maar eens de klei-samenstelling bekijken als de afkoeling de oorzaak zou kunnen zijn.
    beantwoord
  • Ga ik doen.
    Beiden bedankt voor het meedenken.
    beantwoord
  • Beste mensen , hier mijn voorbeeld van gesprongen borden . Zou dan het toevoegen van Silica aan de klei willen helpen ? twee van de twaalf steengoed en geen van de porceleinen bleven heel..?Koen
    beantwoord
  • Beste mensen , hier mijn voorbeeld van gesprongen borden . Zou dan het toevoegen van Silica aan de klei willen helpen ? twee van de twaalf steengoed en geen van de porceleinen bleven heel..?Koen
    beantwoord
  • Ik ben er inmiddels wel achter wat er mis was met de bollen.

    De gesprongen bollen hadden aan de binnenkant een ander glazuur dan de buitenkant.

    Als de bollen zowel binnen als buiten van hetzelfde glazuur zijn voorzien, zijn er geen problemen.

    Achteraf gezien eigenlijk ook wel heel logisch.
    beantwoord
  • Koenraad, silica aan de klei toevoegen zal dit nog verergeren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.