ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Pehatine en optapix

Misschien een domme vraag maar zijn Pehatine en Optapix dezelfde producten maar met een andere naam?
Ik gebruik nu Pehatine om mijn poederglazuren mee aan te maken. Kan dat ook met Optapix?
Groetjes,
Marianne

5 antwoorden

  • Dag Marianne,
    Pehatine en optapix zijn niet gelijk. Pehatine is een soort cocktail van glazuurhulpstoffen tegen uitzakken van het glazuur, maakt het veegvast, voorkomt craquelé en maakt het lang houdbaar. Daarnaast maakt het je glazuur of slib erg goed kwastbaar. Het is een concentraat wat je verdunt en daarna meteen kunt gebruiken.

    Optapix is een bindmiddel, een sterk lijmend middel. Het maakt het werk ook veegvast. Zeg maar dat het een onderdeel is uit de cocktail. Alle andere goede eigenschappen zul je dan ook nog apart in je glazuur moeten invoegen om eenzelfde resultaat te krijgen als het gebruik van Pehatine. En let wel, Optapix is niet meteen gebruiksklaar. Je moet wachten tot de klonters zijn opgelost en dat kan wel een dagje of wat duren. Lauwwarm water geeft je wel wat tijdswinst, maar wachten zul je toch moeten als je niets in voorraad hebt staan.
    Kijk ook eens in het blad klei. Ik heb er een artikel geschreven over alle hulpstoffen en Pehatine. Lekker uitgebreid en geeft je alle inzicht.
    Klei november 2009 nummer 6.
    Succes ermee, Netty Janssens
    beantwoord
  • Helaas beschik ik niet over dat tijdschrift van november 2009, maar ik heb ook zo mijn vragen over hulpstoffen en/of grondstoffen zoals CMC, Dextrin en Bentone. Waaronder vallen deze??
    Er zijn nu eenmaal altijd glazuren die -als je deze niet vaak gebruikt- gaan vastzitten aan de bodem van de emmer, een kant en klaar stellmittel is nogal duur, en nu gebruik ik dus een mix van cmc en bentone. Stond laatst ook op het forum.
    beantwoord
  • Dag Netty,
    Bedankt voor je zeer duidelijke en snelle antwoord.
    Ik denk dat ik, als zeer onervaren amateur, toch maar Pehatine blijf gebruiken. Misschien wat duurder maar wel meteen gebruiksklaar en zeer betrouwbaar.
    Ik ben pas sinds september 2010 lid dus het nummer van 2009 heb ik niet in mijn bezit.
    In een van de laatste nummers van 2010 stond een zeer educatief artikel van je over glazuren. Daarmee heb je me al een flink stuk op weg geholpen.
    Nog een laatste vraagje: Ik kan, tenminste zo heb ik het op dit forum gelezen en begrepen, de optapix wel toevoegen aan glazuur dat ik op reeds gebakken en geglazuurd werk wil aanbrengen voor een betere hechting (bijv. een tekening ).
    Alvast bedankt, Groetjes, Marianne
    beantwoord
  • Dag Marianne,

    Optapix kun je toevoegen, maar ik zou liever je werk wat al geglazuurd is en nogmaals bewerkt moet worden gewoon even voorstoken in de oven op zo'n 75 a 80 graden. Dan eruit halen en bewerken zoals je wilt. Dit omdat het slechts kleine toevoegingen zijn. Omdat het werk warm is zal het toegevoegde snel drogen.
    Groet Netty
    beantwoord
  • Bedankt Netty, zo leer ik elke dag weer wat bij.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.