ALGEMEEN > Ovens > papieroven voor gestileerde dieren

In de zomer van 2012 zouden we graag een experiment doen met het stoken in een papieroven van biscuit gebakken gestileerde dieren met terra sigillata ingekleurd. We vrezen dat ondanks het hoge aluminium gehalte van de klei (extra molochiet aan toegevoegd) er toch nog (veel) kans op breuk is. Wie heeft ervaring met het stoken in een papieroven van beelden?
Hoe zit het met de wettelijke reglementering? (in België) Brandweer contacteren?
Leo Van der heyden, Domi Gruszecka, www.keramist.be

16 antwoorden

  • Een papieroven? Daar heb ik nog nooit van gehoord... Even googelen dan maar.
    Hier staat een leuke (foto) reportage van een papieroven-stook:
    http://www.tjabelklok.nl/fotos-papieroven
    En hier nog een instructieve video!
    http://www.youtube.com/watch?v=N9ZR4RhTBf0
    beantwoord
  • Die beschrijving heb ik al gelezen maar dat onvoldoende antwoord op mijn vraag.
    Toch bedankt voor de reactie, Michiel
    beantwoord
  • Neem eens contact op met Fernand Everaert in Lochristi. Hij verzorgt tijdens het jaarlijkse keramiekfestival in Wippelgem altijd een papieroven.
    www.fernand-everaert.be
    beantwoord
  • Hallo Domi en Leo,

    Ik heb wel al hervaring met het opbouwen en stoken van een papieroven. Zowat 25 jaar geleden heeft eens een school basisonderwijs uit mijn stad er een hele crea-dag voor uitgetrokken. Ieder kreeg een taak. Een groepje maakten met kranten papierrolletjes, een andere groep smeerden kranten in met slip, enz. Echt leuke bedoening. De week voordien hadden ze allen duimpotjes gemaakt die ze nu zelf gingen stoken. Het eindresultaat bij de opbouw van zo'n oven ziet er uit als een iglo en na de stook blijft er nog een eierschelp-dikke ovenwand staan. Men kan hier wel nog ruim 900°C in bereiken. Er is minder brandgevaar met zo'n papieroven dan een zomerse BBQ. De hinder is niet meer dan een rookstook. Misschien staan er op Youtube wel wat demo's.
    beantwoord
  • Michiel, ik heb de demo even bekeken... en zag hoe het niet moet. Let op, alles is reeds bikwie gestookt en wat men daar doet is gewoon een rookstook. En de rest van demo's op youtube zijn ook al niet om naar huis te schrijven. Een paperkiln-stook is toch nog wat anders hoor. :-)
    beantwoord
  • Lucien, kan je uitleggen wat dan de truck van de papieroven is?
    Wat is het verschil tussen rookstook en de papieroven?
    Lijkt me heel leuk om te doen met een groep mensen.
    beantwoord
  • Inez, dit is écht leuk in gezelschap. Het verschil tussen papieroven en rookstook is dat je er ongebakken werk in stookt i.t.t. rookstook. Zelfde wetmatigheden zoals bij een houtoven-stook, maar dan met een dome van op elkaar geplakte kranten met slib. De vellen papier met sib moeten kriskas over elkaar in de 3 a 5 mm. laag worden aangebracht. Belangrijk! Begin maar pas te stoken als de slib/kranten droog zijn. Je weet wat de gevolgen zijn met het verhitten van natte klei.
    Bouw de oven ( niet op pannen ) op een stevige, metalen rooster ( het type wat men bv. voor brandtrappen gebruikt ). Plaats de rooster op steen, minimum 10 cm.
    Op de rooster: fijn droog snoeihout of stro. Daarop je werkstuk(ken)in het centrum. Leg geen stuks los op brandstof, gezien dit na verbranden stuk zal vallen ( en niet door de hitte. Daaromheen stapel je brandhout in steensverband en in koepelvorm. De ruimte tussen de blokken brandhout en werkstukken vul je verder op met snoeihout,aanmaakhout of krantenproppen ( géén zaagsel ! )Op de dome van brandhout een laagje stro of hooi. Daaroverheel kranten die je rijkelijk insmeert met kleislib. Nadien maak je bovenaan een opening die als schouw dienst zal doen. Met zand of stenen de rooster afsluiten en twee over elkaar liggende luchtgaten ( onder het rooster ) laten. Als de gloed binnenin oranje kleurt kan je nog extra lucht invoeren met blaasbalg of compressor. Het beste resultaat zal je bekomen als er een vuurzuil uit de schouw te zien is. Spannend he ? Je kan ook via thermokoppel de curve volgen. Eens boven 900°C laat je alles maar verder uitbranden. De ovenwand niet aanraken: te heet en te breekbaar. Begin met een klei oventje voor één rakupotje en bouw later verder uit tot persoonshoogte.
    beantwoord
  • Allen hartelijk bedankt voor de vele tips (vooral van onze vriend Lucien) maar .... kan je ook antwoorden op mijn vraag. 't Is maar dat ik dat ook wil weten.
    Het gaat over gestileerde beelden met terra sigilata gekleurd. Ik vrees dus breuk of is die vrees onterecht?

    En hoe zit het met de wet op vuurkestook?
    ('k Kan natuurlijk ook eens bij de brandweer van Temse mijn vuur gaan opsteken!)
    beantwoord
  • Domi, zelfde regels als een houtoven. ( Of de wet zou zich hieromtrent ook kunnen wijzigen met onze nieuwe regering :-) )
    Betreft je beelden; Ronny Seeuws heeft enkele jaren geleden een 1,5 m hoog beeld in een papieroven gestookt. Zelfde risico als bij Raku, en dat heb je toch al zeer goed onder de knie toch ?
    beantwoord
  • Nog een vraagje, waarom geen zaagsel? Ik las ook dat jij in het raku-reductievat geen zaagsel stopt maar papiersnippers en stro. Heeft het met inbranden in de scherf te maken?
    En hoe zit het met de kwartssprong als het nog niet bisquit gebakken is? Moet het een bepaalde tijd branden?
    (je mag ook volgend jaar een keer antwoorden, hoor)
    beantwoord
  • Ik dacht niet dat je het zo letterlijk zou nemen, dus mocht je tijd hebben??
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • M'n beste wensen voor het nieuwe jaar Inez. Tijd nu voor m'n antwoord. :-)

    - Waarom geen zaagsel gebruiken in een papieroven: Dit gaat nooit zo ontbranden dat men er een temperatuur mee kan halen tot pakweg 900°C of meer. Zaagsel gaat zeer lokaal verbranden en daardoor ook de kans vergroten tot breuk bij ruwbak.
    - Waarom ik geen zaagsel gebruik bij rakustook: Inroken en/of secundaire reductie heeft minder carbonhoudend materiaal nodig dan je zou denken in een goed afgesloten rookton. Je zal ook al hebben gemerkt dat er bij zaagsel een lijn/grens ontstaat tussen boven- en onder de zaagsel-lijn. Meestal is de craquelé zeer miniem onderin het zaagsel. Om een egaal resultaat te bekomen gebruik ik houtwol, stro, hooi of papierproppen. De reductie en craquelé zal dan overal gelijkmatig zijn. Ik zet daarbij ook nog d stukken op een ijzeren raster ( betonmat ) zodat ook de onderkant gelijk ingerookt/gereduceerd kan worden.
    - Kwartssprong: Gezien ik een steengoed-kleisamenstelling gebruik met zeer weinig vrije kwarts heeft de kwartssprong daar geen invloed op. In plaats van chamotte, meng ik mulliet onder de chamotte-vrije ( draai-) klei.
    - Brand-tijd: Lang genoeg om de 900°C te halen. Een thermokoppel laat dit zien. Eens de gewenste temperatuur, de vuurmond afdekken en verder laten uitbranden tot alles is afgekoeld.
    beantwoord
  • Bedankt, Lucien, ik hoop ook dat het voor jou een mooi jaar wordt met veel schoonheden uit je oven.
    Over de kwartssprong nog even een vraag; zit in rakuklei (40% chamotte) ook weinig kwarts of is het door de chamotte sterk?

    Door gebruikte draaiklei heb ik chamotte gemengd (40%) is dat net zo sterk als rakuklei?
    beantwoord
  • Inez,
    De reden om steengoedklei te gebruiken voor raku ( en de doffe klank buiten beschouwing te laten ) is zover mogelijk van het sinterpunt af te blijven. Daardoor is de scherf nog zeer elastisch en kan deze kwartssprong opvangen ( of zou moeten opvangen ). De reden om zoveel mogelijk Al²O³ in de klei te hebben is omdat aluminium ( zoals we ondervinden in de keuken ) zeer snel de warmte doorgeeft en verdeelt en vandaar de raad i.p.v. chamotte, mulliet te gebruiken. Maar zolang je geen abnormale breuken of barsten hebt, volstaat de klassieke chamotte. Grove chamotte is af te raden om reden dat de klei zal krimpen en hoe groter de omtrek van de korrelgrootte, hoe meer spanning er op de klei gaat zitten. Zoals ik reeds vroeger heb aangegeven is dat niet de grootte, maar de hoeveelheid chamotte van tel is en 40% in een alu-rijke klei zal zeker volstaan. Rood of buff-bakkende klei geeft het gevaar dat het rood ijzeroxide in reductie naar zwart ijzeroxide gaat transformeren, wat een ' smelter ' is en het sinterpunt danig gaat verlagen en de scherf doet krimpen. Indien dit niet gelijkmatig gebeurd zal ook ijzeroxide de scherf doen barsten.
    beantwoord
  • Bedankt voor je weer duidelijke antwoord. Daar kunnen we weer een jaartje mee experimenteren.
    Groet.
    beantwoord
  • Tot dan... :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.