ALGEMEEN > Diversen > Verkoop in consignatie

Sinds ruim een jaar maak ik keramiek. Nu is er een plaatselijke bloemist wel enthousiast over mijn werk en heeft aangeboden om mijn werk via zijn winkel te verkopen. Binnenkort ga ik even langs om e.e.a. te bepraten. Ik heb hier geen ervaring mee en wil graag goed beslagen ten ijs komen.
Ik ga ervan uit dat mijn werk in consignatie verkocht wordt. Zijn er zaken waar ik op moet letten en welk percentage is gebruikelijk om af te dragen?
Wie heeft hier ervaring mee en wil me even op het juiste spoor zetten?

11 antwoorden

  • Marlene, ik spreek hier nu uit eigen ervaring en ga als volgt te werk:
    - Bepaal zelf de particuliere prijs (en daar moet men zich aan houden). Dit is dezelfde prijs als er iemand bij jou koopt.
    - In consignatie geef ik 30% korting gedurende 1 jaar. Nadien kan de klant bepalen of hij/zij verder wil aankopen.
    - Aankoop: 50% op de particuliere prijs.
    beantwoord
  • Marlene, nog dit: De particuliere prijs = productie kost (werk en grondstoffen) x 2 (verkoopstijd + promotiekosten).
    beantwoord
  • Dank voor je snelle bericht Lucien.
    Een goede formule is dat om tot een prijs te komen. Ik heb hiervoor jaren geschilderd en mijn werk o.a.via kunstmarkten verkocht en ik vond het altijd lastig om voor mijn werk een prijs te bepalen.
    Zelf had ik eigenlijk gedacht om in overleg met de bloemist de vraagprijs te bepalen. Hij heeft immers ervaring in de verkoop van dit soort dingen en we zijn tenslotte allebei gebaat bij een goede verkoop.
    beantwoord
  • Marlene, niet doen. Bereken zélf je prijs. € /uur + materiaal + varia-uitgaven/investeringen. Later kan je dan werken met vraag/aanbod regel. Voor bloemisten is de prijs steeds te hoog, geloof me maar. De klant heeft te nemen of te laten of je bedrieg jezelf. Geloof in je werk en daar zet jij een prijs op.
    beantwoord
  • Ik twijfel niet aa n je kennis op dit gebied, maar ik denk dat het bij deze bloemist net andersom werkt. Hij zit in het hoge segment en hij verkoopt voornamelijk schalen en vazen van Mobach. Ik zie daar regelmatig spullen staan met prijzen erop waar ik bijna van omval.
    Maar ik denk dat ik nu zelf een minimumprijs zal bepalen en kijken of hij daar bij in de buurt zit.
    beantwoord
  • Marlene, dan heb ik toch mijn bedenkingen waarom deze bloemist uw werk in consignatie wil en niet direct aankoopt zoals ie wél moet met Mobach-spullen. Ik geef enkel in consignatie nadát mijn klant reeds heeft aangekocht en sommige stuks niet ziet zitten. Ik werk zo reeds 30 jaar als professional en deed men in het begin ook wat moeiljk en vroeg dan korting op hoeveelheid of bij contante betaling enz. Nooit toegestaan en heb me dit nooit bespeten.
    beantwoord
  • Het zou kunnen dat hij mij een platform wil geven. Ik ben ook een redelijk goede klant van hem. Het consignatie-verhaal, dat is iets waar ik zelf vanuit ga. We hebben het nog niet besproken. Voor mezelf lijkt het mij het makkelijkst. Ik heb bv. nog geen BTW nummer.
    beantwoord
  • O, vandaar. Begrepen :-)
    beantwoord
  • Hallo Marlene,
    Misschien nog iets waar je over moet denken, is het werk verzekerd wanneer het daar in de winkel staat? Zo ja, hoe. (heb zelf lang geleden een vervelende ervaring gehad met een expositie, maar heb er veel van geleerd!)
    Succes.
    beantwoord
  • Dank je Marion, ik zal er aan denken.
    beantwoord
  • Wat je ook zou kunnen overwegen/voorstellen is inkoop met recht van retour. Musea shops werken vaak op deze basis.
    Het principe is hetzelfde, maar dan heb je in ieder geval activa (wél reserveren :) ).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.