ALGEMEEN > Diversen > Verkoop in consignatie

Sinds ruim een jaar maak ik keramiek. Nu is er een plaatselijke bloemist wel enthousiast over mijn werk en heeft aangeboden om mijn werk via zijn winkel te verkopen. Binnenkort ga ik even langs om e.e.a. te bepraten. Ik heb hier geen ervaring mee en wil graag goed beslagen ten ijs komen.
Ik ga ervan uit dat mijn werk in consignatie verkocht wordt. Zijn er zaken waar ik op moet letten en welk percentage is gebruikelijk om af te dragen?
Wie heeft hier ervaring mee en wil me even op het juiste spoor zetten?

11 antwoorden

  • Marlene, ik spreek hier nu uit eigen ervaring en ga als volgt te werk:
    - Bepaal zelf de particuliere prijs (en daar moet men zich aan houden). Dit is dezelfde prijs als er iemand bij jou koopt.
    - In consignatie geef ik 30% korting gedurende 1 jaar. Nadien kan de klant bepalen of hij/zij verder wil aankopen.
    - Aankoop: 50% op de particuliere prijs.
    beantwoord
  • Marlene, nog dit: De particuliere prijs = productie kost (werk en grondstoffen) x 2 (verkoopstijd + promotiekosten).
    beantwoord
  • Dank voor je snelle bericht Lucien.
    Een goede formule is dat om tot een prijs te komen. Ik heb hiervoor jaren geschilderd en mijn werk o.a.via kunstmarkten verkocht en ik vond het altijd lastig om voor mijn werk een prijs te bepalen.
    Zelf had ik eigenlijk gedacht om in overleg met de bloemist de vraagprijs te bepalen. Hij heeft immers ervaring in de verkoop van dit soort dingen en we zijn tenslotte allebei gebaat bij een goede verkoop.
    beantwoord
  • Marlene, niet doen. Bereken zélf je prijs. € /uur + materiaal + varia-uitgaven/investeringen. Later kan je dan werken met vraag/aanbod regel. Voor bloemisten is de prijs steeds te hoog, geloof me maar. De klant heeft te nemen of te laten of je bedrieg jezelf. Geloof in je werk en daar zet jij een prijs op.
    beantwoord