ALGEMEEN > Stoken > duur van het stoken
Mijn oven sloeg al langer te vroeg af en geeft nu kortsluiting.
De regelaar is 2 maal nagekeken en goed bevonden.
Nu zou het volgens mensen die dit weten kunnen aan mijn spiralen liggen.
Vraag is: is 10 jaar gem.14 keer per jaar stoken echt te lang?
En: stook ik veeeel te snel? nl in 5 uur naar 1000gr en in 3 tot 4 uur naar 1020,1046 of 1060gr?
Mijn vorige oven ging wel 10 jaar mee.
Groet, Mirjam
De regelaar is 2 maal nagekeken en goed bevonden.
Nu zou het volgens mensen die dit weten kunnen aan mijn spiralen liggen.
Vraag is: is 10 jaar gem.14 keer per jaar stoken echt te lang?
En: stook ik veeeel te snel? nl in 5 uur naar 1000gr en in 3 tot 4 uur naar 1020,1046 of 1060gr?
Mijn vorige oven ging wel 10 jaar mee.
Groet, Mirjam
9 antwoorden
-
Mirjam, ga na vanwaar deze kortsluiting komt. Meestal door een spiraal waarvan de isolatie stuk is en zo met de mantel in verbinding staat.
-
Lucien, je was er al weer snel bij, bedankt. Vandaag nieuwe proefstook,omdat ik er 4jan. niet bij zat. Nieuw progamma dus voor de tweede maal.
In 6uur naar 600gr. en moet daarna in niet te regelen tempo naar 1020. Het eerste deel ging goed alhoewel niet precies, daarna holde de oven in 6 min. van 600 naar 823 gr. En sloeg toen af en de stoppen door. Dat kan toch niet aan de spiralen liggen? Die overigens zonder isolatie in een uitholling van de ovenwand liggen. Groet, Mirjam -
Toch een bericht erbij, ik heb nl. niet echt kortsluiting, de stoppen slaan uit,beveiliging dus. groet
-
Hallo Mirjam, hoeveel ltr.inhoud heeft je oven en welk vermogen in Kw e.o.Watt heeft ie? In 6 minuten van 600 naar 823 oC lijkt me een zeer overgedimensioneerd verhoudingsplaatje oven/vermogen. Mogelijk maakt er ergens een spiraal sluiting met een andere, waardoor er minder weerstand ontstaat en de stroom verhoogd, gevolg stop door overbelasting defect. Dit kan ook het gevolg zijn als je sluiting maakt naar aarde,echter dan zou eerder de aardlek schakelaar uit moeten schakelen,en ook al tijdens geregeld opstoken. Tijdens geregeld opstoken zijn de periodes dat je stroom trekt te kort van duur om de stop over te belasten. E.e.a. zou ook kunnen verklaren dat het regelgedrag niet correct is. Groet Henk
-
Henk, het is wel zeer moeilijk om met deze korte beschrijving een diagnse te maken, maar het zou wel best kunnen dat door de uitzetting van de spiralen er een brug gemaakt wordt en er een stroompiek kan ontstaan waardoor de Ampère van de stoppen wordt overschreden en daardoor uitslaan. Daarvoor hoeft ook de foutstroomschakelaar niet te reageren. Meestal branden dan wel de spiralen door waar dit fout kontakt gemaakt wordt.
@ Mirjam, best een elektrieker erbij halen voordat je spiraalbreuk zou hebben. Wat precies de oorzaak is kan zo niet voor 100% worden vastgesteld. -
Op een punt zitten de spiralen op een kluitje ,ik zal kijken of ik dit zelf verhelpen kan,anders moet hij naar een spiralenmaker. Nog veel proefstoken lijkt me dus niet goed. De aardlekschakelaar sloeg niet af,ovenhoogte is 57cm en breedte 52cm.Er kan nog 10 cm op. 230volt en 1000watt, als ik dat goed zie.
Vinden jullie de duur van mijn stoken ook te snel voor de spiralen? Als ze dan wel goed zitten natuurlijk. Bedankt voor de bemoeienis en groet, Mirjam -
Mirjam, het is zoals Henk het reeds doorzag; er is een brug ontstaan in een weerstand wat wil zeggen dat een deel van de weerstand de stroom ' zonder weerstand ' gewoon doorlaat en daardoor deze weerstand gaat overbelasten. Het verbruik is dan zo hoog dat de stoppen doorslaan.
Wat kan je eraan doen:
Geen enkele winding van het spiraal mag elkaar raken. Zomaar uit elkaar trekken zou deze kunnen breken. Je moet deze windingen die elkaar raken verhitten met een brandertje ( bv. crème-brulée- brandertje )en er een stukje ceramisch vilt tussen schuiven. ( indien de spiralen op een buis zitten zal dit niet lukken ). Indien alles dan normaal verloopt tijdens de stook, weet je zeker dat dit de oorzaak is en een nieuwe spiraal dient te worden gestoken.
-
Mirjam
Naast het reeds door anderen opgemerkt, het volgende. De levensduur van de spiralen is niet alleen afhankelijk van het aantal stookbeurten, maar vooral hoe gestookt wordt:
Door een verkeerde stookcurve en /of verkeerde ovenstapeling, neemt de temperatuur van de spiralen sterk toe, hetgeen een korte levensduur tot gevolg heeft. Naast het oplossen van je probleem zul je ook de stookcurve en vooral de ovenstapeling moeten aanpassen.
-
Beste reageerders,er komt hier een ovenmaker, hij bekijkt de spiralen,en ook andere delen van de oven.
En ik zal een en ander met hem bespreken.
Ik houd jullie op de hoogte als het zover is.
Groet, Mirjam
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.