ALGEMEEN > Klei - algemeen > porcelein met chamotte en t-materiaal

Ik wil graag handvormen met procelein en dit hoog bakken (1300 graden).

In een boekje van Susan Bruce ontdekte ik de mogelijkheid om porcelein te mengen met T-materiaal. Zelf bedacht ik porcelein poeder met chamotte te vermengen en ook met T materiaal om zo de eigenschappen van porcelein te handhaven en het werk te verstevigen.
Heeft iemand hierover ideen en wat zou de verhouding hiervan moeten zijn?

2 antwoorden

  • Dag Linda,
    Ik heb weleens met porselein gewerkt waar de charmotte al door zat. Zou heel goed van creaton kunnen komen? Kan even niet meer op de naam komen. Daar kon ik goed mee handvormen. Het werd wel wit maar de steentjes kon ik zien zitten. wat ik minder mooi vond.Transparant heb ik hem niet gekregen.
    Nu gebruik ik de vap 251 Royal . Daar kan ik mee handvormen en wordt mooi wit en hooggestookt transparant. Bij keramikos te krijgen. Groet Meriam
    beantwoord
  • Linda, T-material is witbakkende steengoedklei met een hoog aluminiumgehalte ( via toevoeging van mulliet ipv chamotte ). Ik adviseer je dan ook om enkel mulliet aan het porselein toe te voegen als je dit porselein op 1300°C wil stoken. Je kan dit porselein ook op een lagere temperatuur stoken om geen vervorming te hebben. Waarom tot 1300°C stoken als dit type porselein reeds gaat smelten, want dit is wat er gebeurd. Mulliet is hoog refractair en witbakkend in tegenstelling tot chamotte, wat steeds een weinig ijzer bevat.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.