ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > probleem met duncan onderglazuur

Al ruim een jaar ben ik aan het experimenteren met de beste manier om biscuit te beschilderen met fijne afbeeldingen. Tot nu toe steeds met een buitengewoon teleurstellend resultaat. Na het proberen van diverse kwastglazuren ben ik uitgekomen op duncan onderglazuur. ik heb zowel CC als SN van duncan gebruikt en dit in eerste instantie in combinatie met de transparante glazuur van duncan (IN serie) erover heen. Een aantal problemen zijn hierbij voor mij moeilijk op te lossen. Wie kan me helpen. De zwarte onderglazuur van Duncan loopt telkens uit. Als ik op 1000 graden stook (op aanraden van de leverancier) gebeurt dit niet maar dan wordt de transparante glazuur niet mooi. De transparante glazuur van Duncan gaat bovendien na een paar dagen craqueleren. Ik weet inmiddels dat de oorzaak hiervan is dat de glazuur niet goed matcht met het Europese biscuit. Om die reden gebruik ik nu de transparante glazuur van Botz maar deze kan ik niet goed dompelen. Er komen dan allemaal bubbeltjes (misschien mijn tranparante glazuur iets verdunnen met water?) Bij mijn laatste stook ontdekte ik ook dat er een sinaasappelhuis in het transparante glazuur zit. Kort zoek ik dus naar een goed alternatief voor de zwart van duncan (de zwart van botz unidecor kan ik niet goed verwerken in fijne lijntjes) en wil ik graag weten hoe ik transparante glazuur aan kan brengen zonder alle problemen die ik nu ervaar.
Wie helpt me voordat ik de keramiekoven uit het raam gooi?

12 antwoorden

  • Olala,Susanne, dat is een hele boterham.
    - Als het zwart onderglazuur reeds gaat uitlopen op boven 1000°C kan je dit voorkomen met er 5% bentoniet aan toe te voegen. Je kan daarvoor ook kaolien gebruiken, maar ik vrees dat dit een te grote korrel heeft, vandaar benoniet. Droog ondermengen en in de vijzel vermalen.
    - Om het Duncan transparante glazuur wat meer ' rek ' te geven kan je er 1 a 2% loodbisilikaat aan toevoegen ( begin met 1%). Dit zal zeker ook een gunstig effect hebben op de sinaasappel-huid.
    - Bij de aanmaak van het glazuur moet je er ook een stabilisator ( bv. CMC )aan toevoegen. Het mengsel mag niet dikker aanvoelen als room ( of zelfs iets meer vloeibaar ).
    - Veel zal afhangen van je gebruikte stooktraject waarover ik geen gegevens heb.
    Bij een kort traject gaat wel het glazuur uitsmelten, als je hoog genoeg stookt, maar gaat de scherf niet voldoende meekrimpen en daardoor het glazuur laat craqueleren.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Allereerst, dank je wel voor de reactie. Zoals je wellicht uit mijn verhaal begreep, ik ben een beginnende schilder. Ik schilderde al lange tijd met porseleinverf op kant en klare borden maar vond dat het resultaat niet duurzaam genoeg was. Om die reden heb ik een keramiekoven aangeschaft en ben gestart met schilderen. De keramiek oven is een veka oven en stook ik op full. Ik vind het geen probleem om de zwarte onderglazuur van duncan te vervangen voor een andere onderglazuur maar voordat ik weer allerlei experimenten ga doen die op niets uitlopen (ik begreep dat Mayco bijv. met hetzelfde probleem kampt) leek het me verstandig de experts te raadplegen en uit het formum begreep ik al dat jij er heel veel vanaf weet. Duncan heeft kleine spuittubes kant en klare onderglazuur waar ik een druppel uit kan knijpen, dat is voor mij handig aangezien ik maar hele kleine hoeveelheden van een kleur gebruik voor een afbeelding) Het voordeel van Duncan was voor mij ook dat het goed uitsmeerde (in tegenstelling tot Botz) Het is vrij lastig om bij dergelijke kleine hoeveelheden een andere stof toe te voegen.
    Ik heb nu kant en klare transparante glazuur van Botz gebruikt, deze geeft geen craquele zoals de kant en klare transparante Duncan maar veroorzaakt een sinaasappelhuid. Ik dacht dat dit misschien te maken kon hebben met de dikte van de vloeibare glazuur. Toen ik kwastte met Botz had ik hier nl. geen last van. De biscuit worst volgens de leverancier op een goede temeratuur gestookt (niet te laag zoals eerst door de Duncan leverancier werd beweerd (Silex))
    Kortom voor mij allemaal raadsels.....
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Susanne, je kan alsnog een mespuntje bentoniet aan de onderglazuurpasta toevoegen en als dit mengsel te taai geworden is, er enkele druppels water eraan toevoegen. Beter zou zijn als je onderglazuur in poedervorm zou kopen en daarvan wat aanmaken. De rest is best te bewaren voor onbepaalde tijd.
    Wat betreft de bisquit; hoe lager deze gestookt is, hoe meer kans dat deze nog gaat meekrimpen in de glazuurbrand en minder spanning op het glazuur gaat zitten. De hoge stook doet men om de bisquit beter bestand voor transport te maken. Je kan eens de proef doen met de omtrek van een bisquitbordje op een blad papier af te tekenen. Na de stook kan je zien of dit bordje al dan niet gekrompen is, wat zou moeten. Het glazuur gaat zowiezo nog krimpen tijdens de stook en als dit bisquit niet meer krimpt gaat het glazuur craqueleren. De sinaasappelhuid komt vermoedelijk door een te snelle stook naar de max.temp. en niet de tijd gehad heeft volledig uit te vloeien. Ofwel iets hoger stoken of een kwartiertje pendelen op max. temp.
    beantwoord
  • Als je de glazuur met de peptapon even door de zeef haalt, is het gelijk gemengd.
    beantwoord
  • Elise, deze stelmiddelen lost je best eerst op in heet water en laat dit een daje staan. Het resultaat is dan een gelatine-achtige blubber, waarvan je er een beetje onder de glazuur kan mengen. Goed roeren. Een goed alternatief is Bentone ( niet te verwarren met bentoniet )onder je kant-en-klaar glazuur/onderglazuur/slib kunt mengen. Dit is namelijk in poedervorm, maar laat zich ook slecht mengen. Snuifjesgewijs toevoegen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Het is even geleden dat ik van me heb laten horen. Inmiddels ben ik al weer iets verder. Ik heb geprobeerd hoe de zwart van Botz (unidecor) werkt op mijn biscuit in combinatie met de kleuren van duncan onderlgazuur en de transparante glazuur van Botz. Het is bijna volmaakt maar nog op het kopje (staat verticaal) zie ik toch nog wat zakkers. Ik heb me laten informeren over bentoniet maar krijg steeds als antwoord dat het de plasiciteit bevordert. Dat helpt dan toch niet tegen de zwarte zakkers? Ik heb bij de beeldhouwwinkel gezien dat het daar te krijgen is maar voor ik het daadwerkelijk bestel zou ik graag je mening horen. Alvast hartelijk dank!
    Susanne
    beantwoord
  • Susanne, het verhogen van het Al²O³-gehalte werkt afdruipen tegen. Dit kan je beter met gewoon enkele % kaolien aan toe te voegen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Inmiddels heb ik het probleem van de onderglazuur opgelost. Kaolin doet zijn werk goed en het lukt me nu goed de strepen niet te laten uitlopen.
    Ik heb inmiddels lood bisilicaat gekocht om de transparante glazuur van duncan wat meer rek te geven maar schrok me een hoedje van alle gevaarmeldingen op het etiket. Het mag niet gebruikt worden voor voorwerpen waarop kinderen kunnen bijten en zuigen. Het lijkt me dat ik dit dus niet kan toevoegen aan de transparante glazuur aangezien ik hier bordjes, kommetjes en bekers mee beschilder. Het is loodhoudend. Wat nu? Je hebt het ook gehad over bentoniet, is dit een goed alternatief?
    beantwoord
  • Susanne, ik had het over Bentone en niet over bentoniet. Dit is een stelmiddel en geen alternatief voor Loodbisilikaat. Laat je niet afschrikken door de bijsluiter. Dit is geschreven van iemand die zich wil veilig stellen. Loodbisilikaat is veilig in gebruik. Lood-mono - en loodsesquitsilikaat niet ( tekort aan silicium om het lood voldoende in te kapselen ). Er komt dan nog bij dat je er maar één of twee % van nodig hebt. Je zou eens moeten weten wat er in die kleurpigmenten zit.. ( ik wel :-) ). Wel raar dat er op de vepakking van kristallen glazen deze waarschuwing niet op staat. Daar zit héél wat meer lood in.
    beantwoord
  • Lucien, dank je wel voor de geruststelling. Ik ga het proberen en hoop dat het lukt. Ik merk namelijk dat de glazuur van Botz niet zo mooi over de onderglazuur van duncan wordt. Dit zal wel te maken hebben met de combinatie van producten van twee verschillende merken. Op delen waar geen onderglazuur zit (dus op de biscuit) doet botz prima zijn werk maar op de beschilderde onderdelen wordt het wordt korzelig en niet altijd even mooi glimmend. Het zou super zijn als ik de duncan glazuur zou kunnen gebruiken want hier is het resultaat steeds mooi dekkend en glimmend. (met uitzondering van het gecraqueleer dan)
    en oh ja....
    Ik gooi mijn kristallen vazen meteen bij het grof vuil, je weet maar nooit....
    beantwoord
  • Susanne, kristallen glazen zijn ook veilig hoor. Het onderglazuur breng je misschien te dik aan en werkt dan als ant-flux op het glazuur.
    beantwoord
  • dank je wel. Ik zal wat minder onderglazuur gebruiken. en mijn kristallen vazen ( en glazen) bewaar ik dan toch nog maar even.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.