ALGEMEEN > Techniek > Slanke figuren boetseren

Ik ben bezig met het maken van slanke mensachtige figuren (Giacometti achtig).

Het armatuur heb ik gemaakt van lasdraad, de vorm er om heen heb ik in verschillende boetseer materialen geprobeerd, boetseerwas geeft het mooiste resultaat maar het nadeel hiervan is dat het lastig bewaren is omdat het snel vervuild. Om het een groot aantal verschillende figuren worden is mallen maken waarschijnlijk geen optie.

Ik wil de figuren in een materiaal maken die hard word / is, zwart van kleur is, en niet gaat scheuren bij het drogen. Ik hoor graag of er ideeën of tips zijn.

3 antwoorden

  • Eu.. in klei misschien ?
    beantwoord
  • Je kan hiervoor papierklei gebruiken. Dit krimpt minder dan gewone klei en de kans op barsten is dus veel kleiner. Bij gebruik van papierklei kan je je werk gewoon laten drogen en nadien kan je eraan verder werken (met papierklei) zonder dat dit problemen geeft.
    Voor de kleur zou je er bv. pigment aan kunnen toevoegen. Je kan dit werk nadien bakken maar zelfs zonder te bakken is papierklei redelijk sterk.
    Groetjes,
    Ingrid
    beantwoord
  • Hallo,

    Ik weet niet wat je geprobeerd hebt. Zelf geef ik de voorkeur aan klei. Is het misschien een idee om gietklei te maken en stoffen in de klei te dippen en daarmee te draperen of wil je echt met plastische klei aan de slag. (je kunt dan nadat je de vorm hebt gemaakt, met dunne slib klodderen op je werk. Volgens mij staat dit woord niet in de Dikke Van Dale, maar hiermee bedoel ik klodders klei op je werk "gooien".Natuurlijk kun je ook eens proberen met gips of beton om er materialen in te duwen en te draperen. (later schilderen of pigment toevoegen of er bestaat meen ik ook zwartdrogende beton) Denk dat het veel uitproberen is en kijken waar de interesse ligt.... Kijk eens in een boekhandel of bieb naar een boek met technieken en materialen om op ideeen te komen (weet zo de titel niet)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.