ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > geschikte glazuren voor horeca-gebruik

Ik maak handgedraaide koffiemokken voor een horecagelegenheid. Ik stook op 1220 C. Zij plaatsen de mokken 2 tot soms 6 maal in de vaatwasser. Nu komen er, na veelvuldig gebruik, klachten over kleine cracquelé's en er ontstaan breuklijnen van boven naar beneden. Ik ben van mening dat de breuklijnen te maken hebben met te 'ruig' gebruik. De cracquelé's kan ik daarentegen niet verklaren, omdat zij namelijk aanvankelijk niet zichtbaar waren. Kan iemand mij hierop een antwoord geven?
groetjes,
Lies
gevraagd

6 antwoorden

• Lies, dit is te verklaren door het feit dat ofwel de gebruikte klei ' onderbakken ' is of je een klei-samenstelling moet zoeken met een lager sinterpunt. De nu gebruikte scherf gaat nog teveel water opnemen en laat het glazuur craqueleren. Bij hoger stoken gaat de scherf minder water opnemen en nog wat krimpen, wat gunstig is tegen craquelée-vorming. Wil je het glazuurrecept behouden, moet je het sinterpunt van de scherf verlagen. In beide gevallen zal zullen de koffiemokken ook steviger worden in gebruik. Suggestie: Meng een deel aardewerkklei onder het gebruikte steengoed. Een reeks mengsels en testen is wel noodzakelijk.
    beantwoord
  • Ok Lucien, klinkt aannemelijk. Aan welke verhouding aardewerkklei/steengoedklei moet ik dan denken?
    beantwoord
  • En dan heb ik nog een vraag: op welke andere dan wijzigen klei-samenstelling kun je het sinterpunt van de scherf beïnvloeden?
    beantwoord
  • Lies, dat is zo niet te zeggen. Dat zal afhangen van de samenstelling van beide klei-soorten. Bevat bv. de aardewerkklei veel calcium, gaat dit als smelter ageren boven de 1100°C. Alles zal afhangen van de interactie. Daarom zal het ook noodzakelijk zijn verschillende mengsels uit te zetten. Let ook op de krimp in % en de wateropname na het bakken. De proeven moeten uiteraard op glazuurbak-temperatuur.
    beantwoord
  • [quote]En dan heb ik nog een vraag: op welke andere dan wijzigen klei-samenstelling kun je het sinterpunt van de scherf beïnvloeden?[/quote]
    Je kan zoals in vorig antwoord er calcium ( krijt ) aan toevoegen als de steengoedmassa plastisch genoeg is.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien, ik ga beide opties uitproberen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.