ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Is tinwit een oplossing?

Hallo allemaal, een gelukkig kleinieuwjaar!
Ik heb een klein probleempje. Een collega vroeg mij om voor haar dochter die een tandartsenpraktijk heeft een tand te maken om in een kastje te plaatsen. Ik heb de tand gemaakt in rosebakkende klei, daarna er witte engobe overgedaan in een dikke laag. Na de ruwbak was dit nog mooi wit. Maar ik wilde deze tand nog hoger bakken en doen blinken, ik heb er een transparante blinkende glazuur voor hoge temperatuur opgezet en gebakken aan 1250 graden. Maar de tand is niet mooi wit meer en voor de tandarts moet dit toch "wit", het is eerder grijs. Nu komt mijn vraag: kan ik er nog een laag tinwit opzetten en nogmaals bakken aan 1050 graden? Of is er een beter kwastglazuur om mooi glanzend wit te krijgen (zoals tanden moeten zijn.)? Poetsen zal niet helpen denk ik... Veel groetjes en bedankt op voorhand voor de tips.
gevraagd

5 antwoorden

• hier zie je goed de kleur, niet wit he...
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dat was me wat, een moeilijk poederachtig glazuur om met het penseel op te brengen. Na het bakken is het niet mooi gelukt, gevlekt. Het wit is wel heel mooi en ik hoor het glazuur nog altijd "tikken". Dus ik heb de tand opnieuw gemaakt, deze keer met witbakkende klei en daar ga ik dan een wit glanzend glazuur opzetten voor lage temperatuur. Hopelijk lukt deze.
    beantwoord
  • ...en dan misschien alleen de bovenkant van de kies glazuren en niet de wortels.
    beantwoord
  • Dat is een idee. De tand staat nu te drogen, volgende week bakken en dan enkel op de bovenkant een wit glanzend glazuur, ik ga nog eens met de tand naar Colpaert, een laagbakkend wit glanzend glazuur opzetten maar geen tinwit meer, dit is te moeilijk op te brengen. De aanhouder wint zeker?
    beantwoord
  • Liliane, wit op basis van tinoxide is wel het meest witte-wit én het meest dekkende. Het zirkoon-wit echter is iets meer ' vaal-wit '. Het moeilijk opbrengen heeft met dit tinoxide niks te maken. CMC aan toevoegen en dit probleem is opgelost. Stoken met het verluchtingsgat ( bovenkant oven ) open om vergrijzing tegen te gaan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.