ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Botz kwastglazuur

beste mensen,
Probleem: glazuur dekt niet op de ribben van een vierkant object.
gebruikte glazuur: Botz 9607 Koralle,gl.
gebruikte klei: St. Joris kw 230
gestookt:bisq stook 950, glazuurstook 1060, pendelen 20 min.
Gebruiksaanwijzing heb ik goed opgevolgd. Komt dit misschien omdat glansglazuren erg vloeien. Hoe kan ik dit probleem verhelpen. Is er iemand die mij raad kan geven alvast dank hiervoor. gr. Marianne de Korte

5 antwoorden

  • Beste Marianne,

    Als het glazuur tijdens het stoken smelt wordt het vloeibaar.
    Vloeistoffen hebben afhankelijk van hun samenstelling een bepaald gedrag.
    b.v. zoals kwik bolletjes maakt en water uitvloeit.
    Hein Severijns heeft hier een keer een workshop over gegeven. Rheologie van vloeistoffen
    Het is een complexe natuurkundige materie.
    Je glazuur heeft dus de eigenschap dat het op scherpe randen wegtrekt.
    Dat is dus een gevolg van de eigenschappen van het glazuur en een Botz glazuur kun je niet veranderen.
    Dus zal je voor een ontwerp moeten kiezen met minder scherpe randen.
    Je kan natuurlijk ook op zoek gaan naar een ander glazuur.
    Als je proefplaatjes maakt dan kun je er een paar scherpe lijnen op maken zodat je kunt zien hoe een glazuur zich gedraagt, trekt het weg of dekt het op scherpe lijnen.
    groeten
    Hans.
    beantwoord
  • bedankt Hans voor je snelle reactie. Jouw verhaal zal dus voor de meeste glansglazuren van botz opgaan dat is jammer, betekent voor velen en zeker voor mij een teleurstelling. Maar ja teleurstellingen zijn er om overwonnen te worden, dus op zoek naar iets ander gr. Marianne
    beantwoord
  • Marianne

    Je kan ook proberen die ribben met een engobe ongeveer dezelfde kleur te geven als die kwastglazuur
    een engobe maak je van gietklei met een glaze stain in dezelfde kleur als die glazuur die je gebruikt

    de moeite waard om een te proberen wel eerst op een proefplaatje

    suc6 Frans
    beantwoord
  • goeie tip Frans.
    beantwoord
  • hallo,
    Heb nog een mailtje gestuurd naar botz. Kreeg als antwoord dat dit probleem niet te vermijden is. Ik vind dat ze dat bij glansglazuren op de verpakking moeten zetten. Veel mensen, zeker de mensen die beginnen met keramiek, kiezen toch vaak de kant en klare glazuren zo ook de kant en klare glazuren van botz. De glazuren zijn best aan de prijs. Ook adviseerden ze om lager te stoken voor een beter resultaat. Nou Frans ik ga dat idee van jou proberen, dat lijkt me meer kans van slagen hebben. groeten Marianne en bedankt voor de tip
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.