ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > gerstley boraat

in mijn raku-glazuur zou ik gersley boraat willen
gebruiken. Indien dit niet meer te krijgen is wat kan ik als vervanger gebruiken, gelijk welke frit ?

Luce

8 antwoorden

  • Ik vraag me ook wat gb is, wat het juist doet in een glazuur, waarom het niet meer te krijgen zou zijn, en hoe je het ev. kan vervangen.
    beantwoord
  • Lucienne, Gersley boraat is een Colemaniet-variante. Een Calciumboraat-fritte is de beste optie.
    beantwoord
  • Een Calciumboraat-fritte in combinatie met Nepheline seynite gaat het best Gersley boraat benaderen.
    beantwoord
  • Je bent een echte ingenieur zou ik zo denken, Colemaniet heb ik ook staan maar niet in fritte vorm, ik gebruik ook liefst zo eenvoudig mogelijke ingredienten,

    luce
    beantwoord
  • Lucienne, Colemaniet heeft in Raku het nadeel dat dit niet voldoende de tijd krijgt om het mol.gebonden waterstof vrij te geven en deels het booroxide mee naar buiten trekt. ( om het effe eenvoudig uit te leggen ). Hou dit Colemaniet beter voor conventionele brand.
    beantwoord
  • Enne Lucienne, ik ben maar een gewone keramist hoor. Zelfs met een kantje af. :-)
    beantwoord
  • Al meer dan 10 jaar wordt door velen beweerd, dat de originele gerstley boraat uit Amerika niet meer verkrijgbaar is. Dit klopt niet, gerstley boraat is volop verkrijgbaar.
    beantwoord
  • ook dit bericht komt als mosterd na de maaltijd maar toch...heb ik veel onderzoek gedaan naar boraten en een uitstekende vervanger van gerstley boraat is een ulexit.
    De naamgeving is verwarrend maar het is uitvoerig uitgelegd in: Colemaniet of wat anders?
    zie voor het artikel www.alchemist.nl/colemaniet/colemaniet.htm
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.