ALGEMEEN > Klei - algemeen > porselein stoken zonder vervormen

Ik heb inmiddels geleerd dat ik mijn porselein (TM10 KPCL Limoge) bij een temperatuur van 1205 graden in een steunmal niet meer inzakt.
Ik zit nu nog met de vraag als "tegeltjes"maak nauwkeurig vierkant uitgesneden en ze na een ruime maand drogen op die zelfde temperatuur stook, waarom worden het dan trapezium vromen en zij dus niet meer samen testellen tot enige constructieve vorm.
Ik heb mijn oven platen ingesmeerd met Al hydraat (dus kan de vorm ongestoord deformeren, maar toch.
Wie geeft mij de wijsheid.

met dank voor uw antwoord,
niek

4 antwoorden

  • niek, het zou nuttig zijn te weten hoe je de kleiplakken maakt. Ik denk dat de oorzaak van de vervorming daar te zoeken is.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Bedankt voor je snelle reactie
    Ik heb de plakken uitgerold met een echte deegroller, zoveel mogelijk in meerdere richtingen, totdat de dikte ongeveer 5mm (na het stoken zijn ze nu 4mm).

    Ik heb ruim 6 uur gestookt tot 650 graden en daarna door tot genoemde 1205 graden.
    Om kromtrekken te voor komen is mij geadviseerd een kruis te trekken op de achterkant, in de hoeken (1,5 cm uit de zijkanten) heb ik ggaten gemaakt om koperen stiften door te steken.

    Dit is zowat de gehele procedure die ik heb gevolgd.
    beantwoord
  • niek, probeer eens het volgende: kneed de klei goed door en maak er een blok van, iets groter dan de tegels. BELANGRIJK; klop de zijkanten op het allerlaatst naar binnen toe.
    Werk nu ipv uitrollen, met een ' harp ' en snij hiermee de gewenste dikte. Je hoeft nog enkel deze plakken met een spatel glad te smeren. Stapel dan de plakken : Gyproc-gipsplaatje- plak klei - gipsplaatje - plal klei en laatst, gipsplaatje. Laat deze toren voor één dag rusten alvorens op maat te snijden. Laat me het resultaat weten.
    Vergeet uitrollen, met of zonder machine. :-)
    beantwoord
  • Lucien bedankt voor de tips.
    Ik ga het zeker proberen maar dat kan wel even duren.
    Keramiek maken is nl een van mijn hobby's en geen constante bezigheid.
    Ik laat dus over enige tijd het resultaat weten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.