ALGEMEEN > Klei - algemeen > Wat is het verschil tussen steengoed- en aardewerkklei?

Hallo,
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen steengoedklei en gewone klei?
BvD.

7 antwoorden

  • De verschillen tussen aardewerk, steengoed en porselein zijn:
    Aardewerk is klei, gebakken tussen 800 en 1100 ºC, waarbij geen versintering of verglazing optreedt. Het is dus poreus.
    Steengoed is gemaakt van een kleisoort die tegen hogere temperaturen bestand is (ca 1200-1300ºC), waarbij het versintert en daardoor ondoordringbaar voor de meeste vloeistoffen wordt. Het is ook goed bestand tegen zuren.
    Porselein is gemaakt van kleisoorten die onder nóg hogere temperaturen (ca 1280-1400ºC) worden gebakken, waardoor het totaal verglaast. Het kan veel dunner gemaakt worden, en krijgt dan ook een mooie klank.
    Het kan allemaal worden samengevat onder het begrip Ceramiek. (Ceramiek komt van het Griekse woord "Keramos", dat drinkvat/aardewerkvat betekent
    beantwoord
  • Geweldig goede uitleg en bedankt voor de moeite.
    beantwoord
  • Ik heb laatst voor de grap aardewerken proefstukjes op steengoedtemperatuur gestookt. Het resultaat: ingezakt als een slappe pudding, je houdt het niet voor mogelijk. Ik had er ook triangeltjes ondergezet, die zijn helemaal ingesmolten, ik kon ze niet meer loskrijgen, jammer dan!

    De moraal van het verhaal is om je aan de maximum gespecificeerde temperatuur van je klei te houden; maar toch vind ik het leuk om af en toe even te kijken wat er nu precies gebeurt als je je niet aan de specs houdt ;-) En als het eenmaal afgekoeld is, is het kei- en steenhard en is die druiptoestand bijna hilarisch.

    PS. Alleen met proefstukjes proberen!

    Groets,
    beantwoord
  • dus............de temperaturen staan niet voor niets op de verpakking, haha
    leuk om van deze ervaring te horen, ik stook maar tot 1060 gr.
    gr.
    beantwoord
  • Grappig om dit te lezen. Ik denk ook wel eens en als ik nou toch.... OK, duidelijk waarom.
    beantwoord
  • Margriet,
    Het verschil tussen steengoed en aardewerk zit hem in de samenstelling.
    De bovengrens van aardewerkklei zit op ongeveer 1150°C. Alle klei die deze grens kan overschrijden valt onder steengoedklei. De reden hiervan is dat aardewerkklei een vrij groot aandeel aan Calciumoxide en/of Magnesiumoxide bevat. Calciumoxide gaat als smelter ageren vanaf 1100°C en Magnesiumoxide vanaf 1150°C. Er zijn nog wel oxides die hierin een rol spelen, maar bovengenoemden zijn de bijzonderste. Porselein valt ook onder de steengoedklei-soorten, maar is qua samenstelling anders dan gewone steengoed, wat dan weer aandelen van ijzeroxide bevat, wat men niet heeft bij Porselein. Gewoon steengoed zal dan meestal weer meer aandelen Siliciumoxide bevatten, terwijl Porselein een groter aandeel aan Aluminiumoxide bevat. Enkel Bone-China Porselein wordt opaak na stoken doordat men er beendermeel heeft aan toegevoegd.
    Wat betreft poreusheid / waterdoorlatend hangt af van de stook, of men al dan niet de bovengrens/sinterpunt bereikt heeft. Steengoedklei zal nog waterdoorlatend zijn als men deze onder zijn sinterpunt bakt. Aardewerk zal net als Steengoed niet meer poreus zijn als men deze aan de bovengrens zal stoken.
    beantwoord
  • Lucien,
    Bedankt voor je reactie.

    Grt. Margriet
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.