ALGEMEEN > Stoken > Bovenlader zonder tochtopening.

Heb een bovenlader die volledig afgesloten is, natuurlijk ontsnapt er wel wat via het deksel, maar heb geen 'tochtgat' zoals ik hier soms lees.
Kan ik het deksel van de oven op een kier van ongeveer 1 cm zetten als de oven aan het afkoelen is en de 650°c heeft bereikt, of is dit af te raden. De koeling verloopt dan nog langzaam omdat hij onderaan geen lucht trekt.
gevraagd

6 antwoorden

  • Een kier van 1 cm is best wel veel om mee te beginnen, ik zou beginnen met een kier van 0,5 cm, dan 2 uur later b.v. 1 cm.Als vuistregel zou je kunnen stellen, pas koelen als elke waarneembare gloed is verdwenen uit het kijkgat. Veilig voortijdig koelen is ook sterk afhankelijk van het soort werk dat in je oven staat; is het porselein of is het aardewerk, is het met (grove)chamotte of zonder, massief of hol, klein of groot, etc.
    Veilig b.v. met porselein is volledige afkoeling, ook is me weleens verteld dat snel koelen je elementen schaadt.
    Rob
    beantwoord
  • Misschien interessant om de aflevering van gisteren te lezen op de onderstaande site. Gaat over afkoelen en effecten daarvan op glazuren. Ik vond het verrassend.
    www.ceramicartsdaily.org
    beantwoord
  • Wat is je reden om sneller af te koelen, want tussen 650 gr. en ca.150 gr is het risico van breuk juist het hoogst.
    Het waemgat heeft een functie tijdens het opstoken tot ca. 900 gr. Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Wel eerlijk gezegd is het om mijn ongeduld een handje te helpen, want als die oven volledig dicht blijft kan het een tijdje duren. Is het mogelijk dat de barstjes in het glazuur ook kan veroorzaakt worden door de stukken te vroeg uit de oven te nemen? Bij steengoed had ik daar geen last van, op 1100°c wel.
    beantwoord
  • HALLO Willy
    Bij hogere afstooktemperaturen zoals je 1100 gr. moet je tot ca. 80 gr. langzaam afkoelen en pas openen bij een nog lagere temperatuur. Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Willy, maak een verluchtingsgat in het deksel. Open bij ELKE stook. Altijd afsluiten bij afkoeling. Zeker niet het deksel op een kier zetten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.