ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Kunstharsdispenie EM 400 toepassen in glazuur.

Heeft iemand ervaring met het toepassen van bovengenoemd middel wat normaliter gebruikt word voor hechtbruggen en betonreparatie? Mijn man heeft hier nog een halve liter van in de schuur staan en ik dacht dat ik het misschien kon gebruiken om een ruig effect in een engobe mee te krijgen. Ik zie op de fles geen technische gegevens staan, alleen de merknaam EMBORYL is nog te lezen. Heb ook verder geen idee of het slecht is voor mijn elektrische oven, wil het namelijk op 1200 graden branden.
gevraagd

4 antwoorden

• Hallo, De naam die je noemt zegt me niets, maar ik heb wel ervaring met een ander middel met dezelfde gebruiksfunctie. Het dient ws. als hechtmiddel (voorstrijk-) en om cementmortels minder poreus te maken. Het feit dat het een kunstharsdispersie is betekent dat het in de oven volledig zal verbranden (en misschien wat stinken). Een "ruig effect" zul je hier dus niet mee bereiken. Wellicht is het wel bruikbaar als hecht- en suspensiemiddel in glazuren en engobes.
    Maar dat zul je moeten uitproberen.
    groet, Frans Verheijen
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Bedankt voor je snelle antwoord op mijn vraag! Kan ik het middel ongeveer vergelijken met waterglas? Dit kun je namelijk ook gebruiken in glazuren en engobes om het gemakkelijk te kwasten. Waar gebruik jij je middel overigens voor?
    beantwoord
  • Hallo Ginie,
    Nee, dat is iets heel anders. Waterglas is een electroliet, maakt dat deeltjes elkaar afstoten en zo in suspensie blijven. Dít kun je beter vergelijken met houtlijm.
    Ruikt (voorzichtig zijn!) ws. ook hetzelfde, denk ik.
    Ik gebruik het als onderlaag (tegen weer-en roestvlekken) op muren in mijn werkruimte voordat ik die ga witten met latex. Voorstrijken heet dat. Vlekken slaan dan niet (of minder) dóór.
    groet, Frans V.
    beantwoord
  • Hallo Frans,

Oke, bedankt voor je antwoord. Dat is dus heel wat anders dan wat ik me er van had voorgesteld!
    Dacht dat je er andere spannende dingen mee had gedaan betreffende keramiek.

Groeten Ginie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.