ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > KNaO

Als er in een glazuur formule KNaO staat, wat wordt er dan mee bedoelt?
Welke grondstof is het?

9 antwoorden

  • Beste Willy,

    KNaO, betekend dat het K2O (kaliumoxide) of NaO (natriumoxide) is. Omdat beide oxiden bijna dezelfde eigenschappen hebben, worden soms bij elkaar genomen.

    Groetjes,

    Daniel
    beantwoord
  • Daniel bedankt voor het antwoord.
    Maar welke grondstof moet ik nu nemen, om het recept te verkrijgen als er in de Segerformule staat;
    0,30 KNaO
    Neem ik dan Kaliveldspaat of Natronveldspaat of van beide de helft? Is het dan Potas veldspaat?

    Ik zie het even niet meer zitten.
    beantwoord
  • Hoi Willy

    Je kan kiezen lijkt me of je gebruikt natronveldspaat(sodaveldspaat) of je gebruikt kaliveldspaat(potasveldspaat) of Nepheline syenite met de formule 0.75 Na2 2O-0.25 K2O-Al2O3-4.5 SiO2 of je gebruikt ze als mengsel .

    voorbeeld 0.15 K2O(kaliveldspaat)
    0.15 Na2O(natronveldspaat) vergeet niet dat je dan ook al 0.3 Al2O3 en 1.80 SiO2 in het recept hebt zitten

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans,
    In hetzelfde recept wordt ook Lithium Borate gebruikt, dat kan ik ook nergens vinden, weet jij misschien daar iets meer van?
    beantwoord
  • Lithium boraat ken ik niet als zodanig,het kan wel een fritte zijn.
    De meest gebruikte vorm van lithium is het carbonaat en ook spodumeen dat heeft de formule Li2O-Al2O3-4 SiO2.
    Wij gebruiken vitroflux is ongeveer hetzelfde als spodumeen met het dubbele aan SiO2.

    Ook de Potters Dictionary van Hamer and Hamer rept niet over lithiumboraat.
    Als je de beide grondstoffen wilt invoegen neem je lithiumcarbonaat en calciumboraat dan voeg je ook wel wat Calciumoxyde in maar dat zit meestal al in een glazuurrecept.

    Maar hou niet teveel vast aan recepten uit boekjes Willy gebruik ze als leidraad er leiden vele wegen naar Rome dus met andere grondstoffen dan gebruikt in het recept kom je er ook.

    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans,
    Ik heb nog houvast nodig, en kan nog niet "spelen" met de recepten. Hopelijk lukt me dat steeds beter.
    Het recept zag ik op de onderstaande site staan, toen ik een zwart glazuur zocht. Maar het is wel moeilijk zo om het te maken hoor als je de grondstoffen niet weet te vinden.

    www.aist.go.jp/.../ccdb_upd.updtpswd?kubun=SELEV2
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Ik wilde het recept wel naar je toesturen, zoals je mij mailde, maar dat kreeg ik niet voor elkaar via jouw Tiscali-mailadres .
    Het recept op bovenstaande site is:
    0.30 KNaO
    0.30 MgO 0.40 Al2O3 . 4 SiO2
    0.40 CaO

    Toevoegingen van:
    2-10 % Lithium Borate ( Li2O . 2 B2O3 . 5 H2O )
    10-24 % Fe2O3

    Dit in stappen van 2 % (totaal 40 proefjes).
    Helaas heb ik geen glaze calculater, dus hulp is héél welkom.
    beantwoord
  • Hoi Willy

    ik heb 2 recepten voor je basisglazuur

    22 kaliveldspaat
    20 natronveldspaat
    15 dolomiet
    3 krijt
    8 kaolien
    32 kwarts


    36 Nepheline Syenite
    11 talc
    11 krijt
    8 kaolien
    34 kwarts

    voor het lithiumboraat heb ik geen alternatief
    probeer een deel lithiumcarbonaat en 2 delen calciumboraat om je doel te bereiken

    De basisglazuur is een tamelijk hard steengoedglazuur (met iets te weinig krimp naar mijn gevoel) en met die toevoegingen krijg je een donkerbruin tot zwart glazuur op 1260 graden vermoed ik.
    begin ergens in het midden met je proefjes dus 12 % ijzeroxyde en 2 %lithiumcarbonaat en 3 % calciumboraat dan kan je al snel zien hoe je verder moet en bespaart je een hoop werk.
    Over het algemeen zal de kleur steeds donkerder worden als je meer lithium en calciumboraat toevoegt.
    Blijft het te bruin voeg dan meer Fe2O3 toe

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Geweldig Frans,
    Ik ga de proefjes uitproberen, met deze gegevens, en hopelijk komt er een mooi glazuur uit.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.