ALGEMEEN > Klei - algemeen > steengoed waterdicht

Ik ben bezig met het maken van kommen en dekselpotten.Voor dat doel zoek ik zowel grove als fijne chamotte steengoedklei die ongeglazuurd waterdicht bakt.
"Gewoon de max. temp. aanhouden die op de verpakking staat aangegeven." Zou je zeggen.......
Maar ook na temp. controle van mijn oven laten mijn testjes van div. kleisoorten allen vocht door.

Wie heeft ervaring met een grove en een fijne chamotteklei die wel waterdicht bakken?(en waar verkrijgbaar en hoe hoog electrisch gebakken)
Bij voorbaat hartelijk dank!

7 antwoorden

  • Beste kitty,

    Hoe hoog bak je nu ?

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Ik heb het geprobeerd op 1205, 1250, 1275 en 1290.
    beantwoord
  • Hoi Kitty

    Het zal wel moeilijk worden om die chamotteklei waterdicht te krijgen alleen als de korrelgrote onder de 0.5 mm blijft bestaat de kans dat het waterdicht wordt.
    Je kan je potten ook "polijsten"dus als ze leerhard zijn met water en een lomer de porieen als het ware dicht wrijven.

    Maar wat dacht je ervan om er een sinterengobe overheen te doen?
    Het hoeft maar een dun laagje te zijn en dan gaat de structuur van de chamotte ook niet verloren

    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Het beoogde uiterlijk van mijn potten staat helaas niet toe er iets overheen te doen.Polijsten misschien. In ieder geval hartelijk dank voor de tips!

    Weet jij waarom het met een chamottekorrel groter dan 0,5mm een probleem is om het waterdicht te krijgen?

    Ik vraag me af hoe mensen dat doen als ze een groot tuinbeeld willen maken. Daarvan wil je toch ook dat het van nature waterdicht is, en, vanwege het formaat neem ik aan dat men ook kiest voor chamotte klei, grove zelfs........ Wie het weet mag het zeggen.
    beantwoord
  • Hoi,

    chamotteklei heef 'door zijn aard' een open structuur. De in de klei aanwezige chamotte zijn gebakken kleikorrels. Omsdat die al gebakken waren voordat de pot als geheel gebakken werd, vormen deze korrels 'geen vaste verbinding' met de rest van de klei. Gevolg: open structuur. Je krijgt die niet goed waterdicht. Steengoedklei wordt wel waterdicht omdat de klei bij die hoge temperatuur sintert, maar geen chamotte (en dus open structuur) bevat. Een oplossing voor beelden die je buiten wil zetten is ze in te smeren met bijenwas. Dan kan het beeld zonder problemen in de buitenlucht.
    Groet,

    Godfried
    beantwoord
  • Kitty,
    De eerste vraag die we moeten stellen is: waarom chamotte gebruiken die grover is dan 0,5 mm.en wat is eigenlijk de functie van chamotte ?
    Zoals reeds aangehaald is chamotte, gebakken en gemalen klei. Dit kan chamotte zijn van vuurklei, porseleinklei, steengoedklei of aardewerkklei. Klei gaat krimpen bij het drogen, dan door te transformeren naar steen doordat het molecule waterstof het toneel heeft verlaten en dan nog eens als deze scherf begint te smelten ( sinteren ) waardoor, in tegenstelling tot aardewerk, de scherf zichzelf waterdicht maakt. Als je aardewerk hoger zou stoken dan 1100°C, zou deze ook waterdicht worden.
    Om nu deze krimp tegen te gaan stopt men er chamotte in. En het is niet de korrelgrootte die deze krimp verkleind, maar het percentage aan chamotte. Dat is toch logisch niet ? 10 korrels van 10 mm. zijn toch niet het equivalent van 200 korrels van 0,5 mm. ?
    Hoe groter de korrel, hoe meer spanning rond die korrel ontstaat door de klei-krimp, waardoor de klei zich "opend". In werkelijkheid is dit openen een netwerk van microscopische barstjes. Hoe kleiner de korrel, hoe minder deze krimpspanning. Dus, zoals Frans reeds adviseerde: korrelgrootte kleiner dan 0,5 mm.
    Echter is er toch een mogelijkheid met grove chamotte te werken. Maar dan mag dit enkel uit esthetisch oogpunt, en niet uit technische overwegingen, want dat is een zeer hardnekkige misvatting. Meng zelf onder je steengoedklei, chamotte van aardewerk. Deze gaat door zijn lager smeltpunt nog mee krimpen en veroorzaakt niet die haarscheurtjes. Meestal is dit chamotte van rood aardewerk en wordt donkerbruin op steengoedtemperatuur. Als het smeltpunt van deze chamotte te laag is tot de gebruikte steengoedklei, kan deze uitvloeien als pyriet, wat ook mooi kan zijn, maar dat moet je maar zelf zien.
    beantwoord
  • Ik ben dankbaar voor de geweldige en degelijke info van beide heren over mijn waterdichtmaak-vraag van toch alweer een tijd geleden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.