ALGEMEEN > Klei - algemeen > restwater van klei

Beste mensen, Mijn draaischijf heeft een opvangbak met gat achteraan?/onderin. Via dit gat gaat slang naar een emmer, waarin alle slib terechtkomt.
Om de zoveel tijd wordt het water er afgeheveld en de klei gerecupereerd.
Nu vraag ik me af of dit water misschien nuttige eigenschappen heeft. Iets van de klei zal er in blijven hangen, zelfs als het water er helder uitziet, en dat ietsepietsje is misschien juist goed voor een of andere toepassing?

3 antwoorden

  • Intresante vraag. Dit vaag ik mij ook wel eens af. Ik wil er graag nog een vraag aan toevoegen voor iemand die het antwoord op deze vraag weet.
    Bij het afhevelen van het water in mijn klei afscheider verdwijnen de lichste deeltjes in de afvoer! Wat betekend dit als ik de klei hergebrui? De fijne deeltjes zitte er niet meer in!
    Wat betekend dit voor de bakkwaliteit?
    mvg, Han
    beantwoord
  • Ik heb ook geen antwoord op de vraag maar ik voeg chamotte toe aan de slib en gebruik het vervolgens voor raku. Heb niet gemerkt dat ik daarbij een component mis. Misschien een indirect antwoord toch??
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Anna, het water afhevelen heeft enkel een gunstig effect op de klei doordat men zo alle wateroplosbare elementen eruit zeeft. Wat je wél moet vermijden is het fijn sib mee afgieten. Enkel het helder water moet weg. Ik gebruik hiervoor een pipet. Het slib wat in de emmer beland bevat meer fijne delen, rijk aan aluminiumoxide dan de oorspronkelijke klei, wat ook weer gunstig is. Slib van aardewerkklei is niet zo geschikt voor raku.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.