ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > naked raku

Om de slip te gebruiken voor mijn NR is het nodig zirconium oxide toe te voegen à 2%? Of kan ik gerust een slip maken van mijn bestaande klei , of liever een slip ven BClay? Ben zo benieuwd om te beginnnen, maar wil toch mijn werkjes niet kapot stoken!!

6 antwoorden

  • Ik neem aan dat je met BClay Ball Clay bedoeld.Ball Clay wordt altijd in combinatie met andere kleisoorten gebruikt.Ik werk zelf met een toevoeging van zo'n tot 20% om een kleimengsel plastischer te maken.
    Volgens mij kun je gewoon een slip maken van je bestaande klei en indien nodig hier ook Ball clay aan toevoegen.Zirkoon oxide maakt je klei erg wit zelfs een met ijzer(Ball Clay) of een met kleurstof 'verontreinigde' klei.Om te voorkomen dat je werkjes kapot stookt, of dat ze springen door een te grote afkoeling zou je grove chamotte kunnen toevoegen aan je slip.
    Rob
    beantwoord
  • lucienne,
    Als ik je goed begrijp gaat het hier om het slib dat je op de reeds gepolijste en bisquit gestookte werk wil zetten. Elke slib, of het nu gaat om dezelfde klei of een andere, gaat door krimpen bij de tweede stook barsten, wat de gewenste patronen geeft bij het inroken/reduceren. Als je gecalcineerde grondstoffen gebruikt, dwz. grondstoffen met weinig of geen moleculaire gebonden water, zoals bv. zirkoonoxyde of kwartsmeel, zal de krimp kleiner zijn dan met bv. ball clay of een slib van hoge smelttemperatuur. Best is wel dat de bisquit hoger gestookt is dan de ' glazuurbrand ', anders gaat ook de scherf nog verder krimpen. Om een optimale loskomen van de slib op de scherf wordt dikwijls een dun laagje fritte op het slib gezet. Het slib zal dan loskomen op het ogenblik dat deze fritte gaat smelten. Je kan ook deels deze fritte aanbrengen zodat een onregelmatig loskomen wordt uitgelokt. Dit alles gaat een invloed hebben op het rookpatroon wat zich op de scherf zal vormen. Kleurvormende sulfaten en carbonaten in het slib mengen geeft ook een effect op de scherf. Enfin, er zijn wel honderd varianten te bedenken. Als je echt topwerk wil zien betreft rookstook, moet je maar eens surfen op de site van David Roberts.
    beantwoord
  • ja, dank je Rob, ik heb er eentje kapot gestookt, ik ken mijn fout, uit je fouten leer je, te vroeg in de oven, niet laten drogen alles is ontploft, maar toch eentje over die niet geglazuurd was. Ik vraag me af of de glazuur er zal afgaan af mijn stukken, heb tot 800° gestookt, misschien kunnen de scherven me ook iets vertellen. sjuus luce
    beantwoord
  • Ja, ik ben zot van het werk van David Roberts, heb het gezien in St Yves, nu ik ben iets te vlug te werk gegaan, met mijn brand, ik kijk of mijn stukken voor iets kunnen dienen nu ze ontploft zijn. Het is vallen en opstaan met mijn ceramics , maar toch boeiend, ik ga nu mijn gerookte pot uit de rookton halen, toch iets dat overblijft, dank voor de interessante reactie,

    luce
    beantwoord
  • Lucien,
    ik heb de brokstukken bekeken , de glazuur laat bijna niet los, dus eerst heb ik slip aangebracht en dan een gewoon rakuglazuur. Alles gebakken tot 800 en blijkbaar is het toch gaan sinteren met de onderliggende gepolijste laag waarop een terra sigilata was aangebracht.
    De scherf is ook zijn mooie blank kwijtgeraakt, dus heel wat problemen om op te lossern.
    Luce
    beantwoord
  • Lucienne, dan zal je bij het slib best wat zirkoon of kwarts aan toevoegen. ( 20% ?).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.