ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Raku

Ik heb schaaltjes en potjes gemaakt met gekleurde vlakken, maar ook met vlakken om in te roken. Over het geheel komt dan een raku-glazuur om craquelé te bekomen.
Ik heb de schaaltjes en potjes al biscuit gestookt op 1100° C, misschien is dit te hoog, maar ik deed het om sterkere objecten te hebben.
Kan ik de vlakken om in te roken nog zwart roken ? Of moet ik eerst er een zwarte oxide of pigment opzetten ?
Welke rakuglazuur gebruik ik het best ?
Hartelijke groeten en dank bij voorbaat.
Piet
gevraagd

2 antwoorden

  • Piet, als ik er van mag uit gaan dat je werkt met steengoedklei zal deze nog perfect inroken, mits het gebruikt van een luchtdichte rook-container. Hoog bisquitstoken geeft achteraf een sterkere craquelé, gezien de scherf niet meer op lagere glazuurbrand niet meer gaat krimpen en daardoor het glazuur in optimale spanning komt te staan. Meestal geeft het gebruik van een alkali-boor glazuur de beste resultaten, zeker als je met meerdere kleuren werkt. Indien achteraf zou blijken dat het inroken wat laat afweten kan je deze delen best met schoensmeer behandelen. ( maar dit moet je niet verder vertellen :-) )
    beantwoord
  • Van ganser harte dank voor het snelle en erg geruststellend antwoord. Nu kunnen we goed verder en gaat dit zeker doen volgens jouw voorstel.
    Groetjes,
    Piet
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.