ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > oxides - sulfaten

Ik ben nog niet zo lang met keramiek bezig en heb een paar vraagjes:
Gisteren heb ik volgende materialen gekregen:
Kopersulfaat, cobaltsulfaat, cobaltcarbonaat, ijzersulfaat, kopercarbonaat, nepheline, gerstley borat en ball clay.
Waarvoor kan ik deze gebruiken? Welke zijn giftig, welke niet?
Ik ben niet bang om te experimenteren , dus graag een beetje raad van kenners aub. Alvast dikke merci :)

4 antwoorden

  • Er is net een discussie gaande over sulfaten e.d op de volgende link :
    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=25528
    kopier deze link en plak die in de zoekbalk van je browser om die discussie te lezen.
    De laatste 3 in je lijstje zijn glazuurgrondstoffen.

    Frans
    beantwoord
  • Anne, alle vormen van zware metalen zijn toxisch. Het enige wat je moet doen is deze grondstoffen verwerken met een degelijk stofmasker, gezien deze stoffen enkel via de maag en/of de longen kunnen worden opgenomen. Als je geen verwondingen hebt aan de handen, kunnen geen van deze stoffen via de huid binnendringen. Alle grondstoffen die oplosbaar zijn in water zijn zeer onstabiel in glazuren, slibs en klei. Dit komt doordat ze bij verdamping van het water, meer geconcentreerd zitten op plaatsen waar de scherf ook dikker is. Aanraken na drogen kan het glazuur al verknoeien doordat ze aan het oppervlak zitten. Als ' patine ' voor rookstook zijn ze wel geschikt.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien,
    Ik had gehoopt van jou een reactie te krijgen. Ik zou alles gebruiken voor raku. Ik heb ze namelijk bijgekregen bij de aankoop van een raku oven.
    beantwoord
  • @ Frans: Ook superbedankt. Ik weet nu veel meer en kan aan de slag met een paar experimentjes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.