ALGEMEEN > Glazuur - problemen > glazuurprobleempjes

beste iedereen,
ik heb eindelijk een glazuurstook gedaan. Het is er uitgekomen met veel craquele en de gestookte producten maken een tikkend geluid. Ik heb al veel rondgekeken op dit forum en vond dat het probleem waarschijnlijk is dat de glazuur niet samen kan met de soort klei. Zou dit het probleem kunnen zijn?
Tevens is de glazuur helemaal uitgelopen, dus ik dacht dat het misschien ook te dik was aangebracht en dat ik misschien de glazuur nog iets meer moet verdunnen.
Alle tips zijn wederom welkom!
Bij voorbaat dank! groeten Patrick

4 antwoorden

  • Patrick,
    Het zou nuttig zijn je info eerst wat aan te dikken. :-)
    - Wat soort klei gebruik je ? ( bovengrens temperatuur )
    - Op welke temperatuur stook je biquit .
    - Wat is de boven - en ondergrenstemperatuur van het glazuur ?
    - Op welke temperatuur heb je gestook ? Tijd en of stookcurve.
    beantwoord
  • Best Lucien,
    - Ik gebruik gietklei steengoed witbakkend (keramikos), temperatuurbereik 1020 - 1140°c
    - ik heb biquit gestookt op 1050 graden (misschien te heet, ik lees op dit forum veel mensen die rond de 900 graden stoken)
    - De glazuur die ik gebruik is ook van keramikos, effectglazuur goudglans (aardewerk glazuur), de temperatuur die er op vermeld staat is 1050 graden.
    - stookcurve die ik gebruikt heb:
    van 0 tot 750 in 5 uur (150 graden per uur)
    van 750 tot 1050 in 4 uur
    1 uur pendelen
    Ik ben echt een beginner, ik vind het soms best lastig om de juiste informatie te vinden (of juist te veel informatie) dus die stookcurve zal vast niet kloppen. Kan iemand mij in de juiste richting wijzen? Zijn er misschien ook boeken/websites met informatie over de theorie achter glazuren?
    Alvast bedankt
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Patrick, ik kan je ten sterkste het boek ' The Potter's Dictionary ' F.Hamer aanbevelen. In dit boek staat alles over wat je moet weten betreft keramiek. Ook te koop bij Keramikos.

    Stookkurve bisquit:

    0 -120 °C : 50°C/uur
    120 - 600°C: 100°C/uur
    600 - 950°C: 150°C/uur
    Waarom deze kurve kan je in bovenvermelde boek ook ontdekken.

    Stookkurve glazuur:

    0 - 600°C: 150°C/uur
    600 - eindtemperatuur: vol vermogen.
    De totale tijd moet een gemiddelte hebben van 150°C. Het tekort aan tijd moet je bij-pendelen, anders is pendelen overbodig. Goede receptenboeken duiden de tijd/temperatuur aan in Seger-kegel-waarde ( bv. SK 03 ). Hoe en waarom kan je ook op dit forum vinden.
    Je zal nu zien dat uw stooktijd véél te lang was en daardoor is het glazuur gaan druipen. Pendelen was hier al overbodig.
    De barstjes met grillige lijn is het ' effect ' van dit type glazuur. De gebruikte klei is geen steengoed, maar aardewerkklei. Op 1050°C bisquit heeft de scherf omzeggens geen krimp meer gehad omdat uw glazuurbrand niet hoger is gegaan. Daardoor kon nog enkel het glazuur krimpen en geeft door de ontstane spanning haarscheuren bij de afkoeling.

    Hierbij nog enkele websites met een massa info:
    http://digitalfire.com/4sight/material/frits.html
    http://smart2000.pagesperso-orange.fr/index.htm
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    bedankt voor de tips, ik ga er zeker mee aan de slag. Ik snap nu eindelijk het principe waarom je het bisquit bakken op een lagere temperatuur moet doen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.