ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > stains

Ik zou stains willen mengen met transparante blinkende glazuur. Ik zou graag hevige kleurtjes bekomen. Moet ik rekeing houden met een bepaald % stain tegenover het glazuurpoeder ? Is dat dan altijd hetzelfde % of hangt dat van de kleur af ? Mvg Rita
gevraagd

4 antwoorden

  • Gewoon proberen Rita.
    Verschillende stains mengen leveren vaak verrassende kleuren op.
    Het percentage is niet gelijk maar loopt van een half procent tot maximum 10 procent maar dat maximum is vaak wat teveel.
    In de praktijk zal het max 8 procent zijn.
    Ik meng om te proberen wat stains door elkaar met wat water dan zie je al ongeveer welke kleur glazuur je krijgt . Frans
    beantwoord
  • Dag Rita,
    Er zijn bodystains voor steengoedglazuren en voor aardewerk. Op de verpakking staat vermeld tot welke temperatuur ze verhit mogen worden. Een goede leverancier geeft je ook specifiek van elke stain het percentage dat je best toevoegt om een intense kleur te bekomen. Ik heb enkel tests gedaan bij 1260° en daar krijg ik zeer mooie en hevige kleuren als ik 6 à 10 % body stain toevoeg. Er zijn leveranciers die een onderscheid maken tussen een body stain (gemiddelde toevoeging voor het inkleuren van klei 5-10 % en voor een engobe 10-20 %) en een glaze stain (om glazuur in te kleuren 2-10 %). Een paar proeven helpen je verder.
    Succes !
    beantwoord
  • Het verschil tussen ' body stain ' en ' glaze ' zat hem in de korrelgrootte van deze ' kleurfritte'. Tegenwoordig zijn de technieken/machine verbeterd en kan men de fijne vermaling tegen een gunstiger prijs fabriceren. De fabrikant kan daardoor ook zijn stock verkleinen. Tegenwoordig spreek men van ' Instant Colors '. De betere merken produceren ook nog enkel ' Instant Colors' die minimaal 1250°C aankunnen. Sommige geel - en groentinten gaan zelfs tot 1400°C. Maar niet alle fabrikanten beschikken over de mogelijkheid deze kwaliteit te leveren en beperken zich tot max. 1100°C. en hebben hun afzet in landen waar hoofdzakelijk aardewerk producten worden gemaakt. Deze zijn uiteraard een stuk goedkoper, maar zijn minder stabiel in gebruik. Niet enkel te percentage toevoegingen zal de kleur bepalen, maar ook de samenstelling van het glazuur. Bij pigmenten voor enkel lage temperatuur kan ook de atmosfeer ( reductie/neutraal ) hierin een verkleuring geven. Deze pigmenten bestaan uit een gesmolten samenstelling van kleurvormende - en glasvormende oxides. Zo kan men bv. Kobaltoxide hebben versmolten met Aluminiumoxide of met Siliciumoxide. Rood gaat dan weer een versmelting zijn van Cadmium/Selenium met Zirkoonoxyde. Daarom kan men deze ' Instant Colors' ook als een fritte beschouwen. De pigmenten zijn steeds 100% veilig in gebruik ( niet inademen ) en geven hetzelfde resultaat als de ruwe kleurvormende oxides. Enkel de samenstelling van het glazuur zal hier invloed op hebben en de gewenste effecten bepalen.
    L.Tinck, bedenker van de Ceraline wax crayons
    beantwoord
  • Bedankt, ik ga het eens uitproberen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.