ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Voor welke temperatuur?

Ik kwam laatst recept tegen dat ik graag eens zou proberen. Geschikt voor cone 6. Nu heb ik wel een tabel met de conenummers, maar dat geeft drie verschillende temperaturen aan. Mijn oven gaat helaas maar tot 1180.
Het recept is als volgt:

Gerstley borate 26
Nepheline syenite 48
kaolien. 6
Kwarts. 20

Daarbij nog:
Cobaltoxide 1%
Rutiel. 4%
Ijzeroxide rood. 2%

Kan iemand zeggen of ik dit in mijn oven kan stoken? De bedoeling van dit glazuur is dat het nogal "loopt".

2 antwoorden

  • Marlene, dit betreft hier een large Orton-cone 6. Aan een gemiddelte van 60°C/uur moet die nog steeds naar 1200°C. Indien je stookt aan 150°C/uur ( wat een ' normale stook' is ) moet je naar 1225°C. Dit recept kan je misschien wél gebruiken als je 150°C/uur stookt en op de max. temperatuur ( 1180°C ) een tijd gaat pendelen. Misschien haal je wél deze 1220°C met je oven, maar is voor je oven misschien niet aan te raden. Hoe sneller je naar de max. temperatuur gaat, hoe minder er reeds energie-doorstroomverlis is. Pendelen lijkt me het best aangewezen.
    beantwoord
  • Dank voor je reactie Lucien.
    Als ik dat zo lees kan ik misschien beter wat geduld hebben en dit recept gebruiken als ik mijn spiralen heb vervangen voor sterkere. Dit staat nog op de planning.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.