ALGEMEEN > Diversen > Verwijderen van aanslag in craquelé

Beste collega, Heeft iemand ervaring met het verwijderen van koffie/the aanslag in kopjes met craquelé? Het gaat hier om het Mistletoe service uit 1900 van de franse ceramist Edmond Lachenal. Het is vervaardigd bij Keller and Guerin. Dit was een porselein fabriek, maar ik heb het vermoeden dat het service uit aardewerk is. De decoratie bestaat uit faience met een gouden randje. De aanslag heeft ten dele ook de klei verkleurd. Het craquelé is heel fijn en dicht, en over het gehele object verspreid. Ik heb de indruk dat het vanaf begin erin zat. Dus eigenlijk een foutje... Maar dat neemt niet weg dat het een bijzonder mooi en luxe service is. Ik dacht zelf het kopje langzaam op te stoken tot 400 graden. En hoop zo de bruine verkleuring weg te branden. Natuurlijk blijft het craquelé. Maar een nieuw glazuur zou betekenen dat het gouden randje wegbrandt. Maar misschien weet iemand een oplossing met een chemisch product? Alvast bedankt voor tips. Maya Wuhrmann

5 antwoorden

  • Waterstofperoxyde helpt daarvoor prima. Alleen is het giftig en mag het niet meer verkocht worden omdat het kankerverwekkend zou zijn. Ik weet ook niet welk % je moet gebruiken. Je moet het er wel heel lang in laten liggen en wat het met het gouden randje doet weet ik ook niet. De Vereniging voor Maastrichts Aardewerk werkte veel met dit product. Misschien kunnen zij je verder helpen. Succes.
    beantwoord
  • zout of bakpoeder of een tablet kunstgebitreiniger in heet water in de theepot doen uurtje laten staan en dan is met de afwasborstel de aanslag makkelijk te verwijderen. Dit alles volgens google :)
    Frans
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
    Een 3% oplossing waterstoperoxyde werkte niet. En van de vereniging M.Aardewerk heb ik nog geen antwoord.
    De zoutoplossing was misschien ook te zwak en kunstgebitreiniger durf ik nog niet te gebruiken omdat die toch een beetje kalk oplossend werkt. Bakpoeder nog niet probeert.
    Nu hoorde ik dat antiek restaurateurs een papje gebruiken. Maar weet daar verder niets van.
    Heeft iemand een idee of een adres van zulk een vakvrouw/man?
    Alvast bedankt en gegroet,
    Maya
    beantwoord
  • Maya, dat papje bestaat uit kaolien waar men azijn aan toevoegd. Opbrengen, laten drogen en afborstelen. De resaurateurs 'steen' gebruiken dit voornamelijk om marmer te reinigen. ( uit zeer goede bron )
    beantwoord
  • Lucien heb je misschien ook een tip hoe ik de aanslag van de mal van "pate de verre", bestaande uit gips, chamotte en flint kan verwijderen van het glas?
    Ik heb het al wel met gebitsreiniger geprobeerd, en met azijn, maar echt helder is het nog niet geworden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.