ALGEMEEN > Glazuur - programma > glazechem segerformule aanpassen

Hallo,
Ik loop bij glazechem tegen een probleem aan. Ik heb een recept ingevoerd. Zoals ik al verwachtte komt de segerformule van het recept uit Matthes niet overeen met de segerformule die ik krijg als ik het recept in glazechem invoer. Hoe kan ik de segerformule in glazechem nou zo aanpassen dat hij overeen komt?
en de gegevens die ik uit de gids van keramikos haal zijn de zuivere samenstelling van de ingredienten. hoe kan ik dan een correct recept maken?!
anders gezegt: help!
groetjes, marlies

2 antwoorden

  • Hallo, Ik ben er al achter hoor!!! Ik had een fout gemaakt. groetjes, marlies
    beantwoord
  • Marlies,
    gisteren zag ik jouw bericht en wilde daarop reageren later zag ik dat je een fout had gemaakt en dat hulp niet meer nodig was.
    Toch nog maar een reactie want er waren eigenlijk meer vragen dan "alleen" aanpassen van de segerformule in glazechem.
    Allereerst moet je nooit de segerformule aanpassen want dat is de "waarheid" maar om tot die waarheid te komen met andere grondstoffen (uit matthes of de database van glazechem) moet je het recept aanpassen. Als de chemische samenstelling van de grondstoffen weinig verschillen komt er met ieder glazuurprogramma ook (vrijwel) hetzelfde uit.
    De info van veel leveranciers is ondermaats (want geidealiseerd) en dus reken je met een recept niet de juiste segerformule uit! Maar het recept is nu natuurlijk waar (want dat is afgewogen).Maak nu een proefplaat met dit recept en variaties daarop en je kunt dan komen tot een bruikbaar recept.
    Kijk voor voorbeelden op www.alchemist.nl en vraag de demoversie van het glazuurprogramma aan.
    Omdat dit programma 25 recepten gelijktijdig berekent is dit veel handiger dan glazechem dat maar 1 recept kan berekenen.
    groeten Ruud
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.