ALGEMEEN > Ovens > hoe werkt mijn simpele oude 1100º Ve-Ka oven

ik heb een oude Ve-Ka oven kado gekregen die max 1100º haalt.
leek mij ideaal om bisquit mee af te bakken.
de oven heeft slechts 1 knop en ik weet niet goed die in te stellen.
hoe lager de waarde die ik instel hoe langer de tussenpozen zijn dat de oven aanfloept lijkt me, maar gaat die oven altijd maximaa. ik wil mijn bisquit graag langzaam naar 950º laten afbakken.
wie wil me even de les lezen?

alvast dank
~joris
Bijlagen:

5 antwoorden

  • dit kun je vinden onder de rubriek
    GEBRUIKSAANWIJZINGEN op deze site
    groetjes
    beantwoord
  • dank je a. stokkink.
    ik zie een hoop mensen met dezelfde vraag als ik en geen antwoorden en een download gebruiksaanwijzing van een oven met een temp instelling.
    ik heb echter geen temp instelling en enkel 1 knop en een controle lampje.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Er zal een pyrometer in moeten om de temperatuur te controleren Joris Jan.
    Zit er een kijkgaatje in je oven is het ook mogelijk een smeltkegel te plaatsen.
    In beide gevallen zal je erbij moeten zijn tegen de tijd dat de oven klaar is.
    Die ene knop regelt de tijdsintervallen dat de spiralen worden verwarmd hoe hoger de stand hoe langer ze branden.het gaat dus altijd voluit als de oven aan geschakelt wordt.
    Met die pyrometer kun je goed zien hoe snel de oven opwarmt bij een bepaalde stand van die knop.
    Voor biscuit zal de oven eerst op stand 1 of 2 moeten en na een bepaalde tijd kan je een hogere stand doen.
    boven de 600 graden kan de oven dan voluit tot de eindtemperatuur.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, als zeer goed en goedkoop alternatief kan er een Kilnsitter op geplaatst worden. Heb je gelijk je smeltkegel.
    beantwoord
  • beste heren,

    dank voor de reacties en de suggesties.
    ik ga me wat kegeltjes kopen, kijken wanneer die omvallen en een beetje experimenteren.
    jammer dat er geen timer opzit maar wie weet kan ik die extern plaatsen voor de stekker. en na een bepaalde tijd laten afslaan wanneer ik precies weet wanneer de 950º zijn bereikt. voor een best bisquit hoeft het materiaal niet een tijdje aan die 950 bloot gesteld staan?
    groet uit den haag
    ~joris

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.