ALGEMEEN > Ovens > densiteit dikte en kwaliteit keramische deken

Hallo,
eerste vraag: densiteit
kan iemand mij vertellen of de densiteit van een keramische deken voor in een zelfgemaakte gas-raku oven van belang is? Ik wil voornamelijk mijn keramiekstukken bakken in deze oven op basis van een olievat en binnenbekleding van keramische deken. Keramiek te bakken tot 1280°.
Kan 96 densiteit gebruikt worden ipv 128?

tweede vraag: dikte
is een keramische deken van 25 mm dikte 2 of 3 maal op elkaar even efficiënt dan een keramische deken van 50 mm???

derde vraag: kwaliteit
wat met de asbest in de deken? Blijkbaar bevatten de ene wel asbest en de andere niet.
Geeft dit een verschil voor het bakken?

vierde vraag: prijs
Wat is ongeveer de prijs voor een deken van goeie kwaliteit? Bij prijzen zie ik soms een verschil van 100 euro voor dezelfde afmetingen en voor dezelfde temperatuur. Bestaan er dan witte produkten in die sector?

Heel wat vragen maar ik zou dankbaar zijn als de eerste toch opgelost geraken. Wat wend ik het best aan voor mijn oven.

met dank, Gerda

4 antwoorden

  • Hallo Gerda

    Een oven op basis van een olievat en voor 1280 graden lijkt me geen goede combinatie.
    De densiteit (dichtheid) van de keramische deken zou ik op 128 houden dat isoleert beter.
    Of er asbest in zit durf ik niet te zeggen maar ik zou het vanwege de gezondheids risico's beslist niet gebruiken omdat na een paar x stoken de structuur al zodanig is veranderd dat bij aanraking er al stof vrijkomt.

    Er is mij wel een kwaliteit bekend waar chroom in verwerk is dat kon tegen een hogere temperatuur maar als je tin in je glazuur verwerkt kan dat verkleuring van je werk betekenen
    De dikte van de deken kan je beter op 25 mm houden en die 2 of 3 x rond in de oven doen dat is makkelijker te verwerken dan die deken van 50 mm

    Van prijzen weet ik niet veel wij bestellen het bij een ovenbouwer maar het is me niet bekend of die ook aan particulieren levert.
    Het betreft hier System Instruments in ijselstein.

    Suc6 Frans

    beantwoord
  • Hoi Gerda,
    Kijk eens op de site van Ed Knops www.knopsclay.nl.
    Hij levert alle materialen die nodig zijn voor het maken van een rakuoven. Ook bouwt hij deze zelf.
    Groeten,
    Hanneke
    beantwoord
  • Dag Frans en Hanneke
    Alvast beste dank voor jullie antwoord. Ik ben ondertussen eens gaan piepen op de site van Ed Knops. goed!
    Een groot aantal jaren geleden maakte ik reeds zo'n oven van een olievat maar dan om in te bakken; geen raku-stook. En dat viel reuze mee... mijn stukken waren hard genoeg gebakken en ik raakte ook aan de temperatuur van 1200°. De deken was een overschotje die ik toen van iemand had gekregen. Later heb ik dan een tweede oven gemaakt maar voor de deken ergens binnengewipt in een speciaalzaak van schouwen en haarden. Die deken was helemaal niet wat het had moeten zijn en ik kon mijn keramiek dan ook niet hard bakken; ik geraakte niet aan hoge temperaturen. Dus probeer ik nogmaals met dank aan jullie gegevens.
    groetjes
    Gerda
    beantwoord
  • Beste Gerda,

    De meeste vragen zijn al beantwoord.
    Een kleine toevoeging.

    Net zoals Frans adviseert meerdere lagen dunne deken.
    3 lagen is volgens mij ideaal.
    Je kan de naden laten verspringen, daardoor heb je weinig isolatielekken.
    De binnenste laag kan je van een duurdere deken maken die een hogere temperatuur kan hebben. de twee buitenste lagen kan van minder kwaliteit.
    Bij raku heb je geen hoge temperatuur dus hoef je ook niet een deken aan te schaffen die tegen hoge temperaturen bestand is.

    met betrekking tot asbest.
    In keramische deken zit geen asbest.
    Wel is de vezelstructuur vergelijkbaar met asbest.
    Het ministerie van volksgezondheid heeft jaren geleden een mailing rondgestuurd waarin gewaarschuwd werd voor deze vergelijkbare vezelstructuur.
    Van asbest is na 20 jaar bewezen dat het gevaarlijk is van de keramische deken is het nog niet bewezen.
    Het is dus verstandig om keramische vezels op dezelfde wijze te behandelen als asbest.
    Bij verwerking een goed P2 fijnstoffilter.
    Bij het afbreken van een dekenoven de deken eerst doornat maken, bij het afbreken kont er nl heel veel stof vrij.
    Dit komt omdat als de deken vaak gestookt is de structuur veranderd is.

    Groeten
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.