ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Molochiet, wollastoniet of toch iets anders toevoegen? (kleikrimp)

Hallo, Ben al de hele tijd aan het zoeken naar een toevoeging voor mijn steengoed klei om vervorming te verminderen, maar wel een toevoeging waarbij de stevigheid van mijn klei behouden blijft. Zat zelf aan molochiet te denken of aan wollastoniet. Van wollastoniet wordt geschreven dat het de bakkrimp vermindert, maar merk je dan iets aan de stevigheid van de klei?
Kortom, mijn werk mag niet teveel vervormen, maar moet na het bakken goed stevig zijn en niet zo dor te breken. Ik werk erg dun. Wie heeft goede raad?

1 antwoorden

  • Marion, moeilijk te zeggen zonder de klei-samenstelling te kennen. Als het zeer plastische klei is kan je er wollastoniet ( Calcium-silicaat ) aan toevoegen. Let wel, deze werkt smeltpuntverlagend. Is het een klei met te weinig Al²O³ maar toch plastisch genoeg bij verwerking is mulliet ( molochiet ) aangewezen. Is het wat stugge klei, voeg er ball clay aan toe. Werkt zowel op plasticiteit als op mechanische sterkte. Mulliet en Ball clay kunnen smeltpunt-verhogend werken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.