ALGEMEEN > Techniek > Gepolijst met een lepel

Laatst heb ik een bord gepolijst met een gewone simpele eetlepel. Nu het stuk biscuit is gestookt zijn de vegen (ijzeroxide) nog te zien.

Dit heb ik proberen weg te schuren met fijn schuurpapier, maar ik denk dat het er te ver is ingebrand om het eraf geschuurd te krijgen.

Eerder heb ik zo'n zelfde geval gewoon (om maar te testen) met een geel glazuur geglazuurd, maar helaas dekte dat niet.

Nu wou ik eigenlijk het bord wit glazuren, maar ik ben bang dat dit ook niet goed zal dekken. Wat denken jullie, is het nog mogelijk om iets te doen om dit effect op te heffen, en ben ik eventueel gedoemd om er nu een aardig donker glazuur op aan te brengen?

8 antwoorden

  • Ik ben nog niet zo'n ervaren keramist, maar ik denk dat als je bijv. talk of zirkoonoxide toevoegt aan je glazuur dat je dan een heel eind komt.
    Zelf heb ik proeven gedaan met o.a. die stoffen en die zijn goed dekkend.
    Als basis kun je denken aan bijv.

    Fritte 1510. 58
    Kaolien. 25
    Talk. 17

    Er zijn hier op het forum genoeg mensen die waarschijnlijk nog andere suggesties hebben, misschien nog wel veel betere.
    beantwoord
  • Annely, 2% tinoxide aan toevoegen.
    beantwoord
  • Marlene jouw recept een steengoed recept?

    De vorige schaal had ik geel gemaakt met een gekocht aardewerk glazuur. Het witte aardewerkglazuur dat ik nu in gedachten heb is ook een gekocht glazuur.
    Lucien, is het dan de bedoeling 2% tinoxide daaraan toe te voegen? (Op 100 gram glazuurpoeder).
    Een tijd geleden heb ik op een transparant basisglazuur 8-10% tinoxide toegevoegd. Het werd niet wit, maar het bleef zo goed als transparant maar voelde korrelig aan. Had ik het tinoxide fijner moeten malen en het glazuur eerst moeten zeven?

    beantwoord
  • Annely, 8 a 10% tinoxide is echt teveel. Dit gaat het smeltpunt vehogen. 2% moet volstaan om een transparant glazuur opaak te maken. ( Op 100 gr. poeder is dit 2 gr. tinoxide. Je kan ook proberen met 4% Zirkon ( zirkoonsilicaat ), maar dat geeft een ' kouder ' wit.
    beantwoord
  • Deze proefjes heb ik op 1140 gestookt.
    beantwoord
  • polieren met een agaatsteen laat geen sporen na
    beantwoord
  • Bedankt voor de tips mensen.
    Lucien, ik denk dat ik dus de verkeerde tips heb gehad. Heb inmiddels jouw tip toegepast, moet nog even het resultaat afwachten.
    Met zirkoon heb ik wel een wit glazuur gekregen, maar het vloeide niet mooi uit.
    Een tijdje terug heb ik met titanium ook wat geprobeerd, werd het niet echt wit, kreeg het een bepaalde glans. Naar het parelmoer toe. Niet echt onaardig maar was niet wat ik had gewenst!
    beantwoord
  • Annely, zirkoonoxide is niet hetzelfde als zirkon. Zirkon is een zirkoonsilicaat. Let wel, dit kan het smeltpunt beinvloeden, ik zeg ' het kán ', dit naargelang de samenstelling van het recept. Indien dit niet voldoende is uitgesmolten, een 15-tal minuten pendelen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.