ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kristalglazuur bakken in electrische kilnsitter

Hallo! Ik wil kristalglazuur bakken in mijn electrische snel afkoelende kilnsitter-oven en heb bedacht dat als ik een hogere cone gebruik ik in principe moet kunnen down-fire-en. Ik zal natuurlijk een temp.meter moeten aanschaffen. Is er iemand die dit al eerder heeft geprobeerd?
groetjes, marlies

10 antwoorden

  • Marlies, een hogere cone is geen optie. Temperatuurmeter aanschaffen, de temperatuur zowat 50°C laten zakken na de smeltcone-val en daarrond deze temperatuur minstens een half uur pendelen en dan afkoelen. Zijn de kristallen niet groor genoeg; lange pendelen. Indien het glazuur is beginnen druipen moet je meer zakken na de cone-val.
    beantwoord
  • Hallo Lucien. Het probleem is dat er in de oven een mechanisme zit dat als de cone valt, de oven zichzelf uitschakeld. Ik dacht dus: als ik een hogere cone neem en de temperatuur bij hou met een meter dan kan ik, als de gewensde temp. bereikt is, de oven op een lagere stand zetten en zo proberen om de temp langzaam te laten zakken.
    Het lijkt me wel een lastig project om uit te zoeken hoe ik de oven kan beheersen.
    groetjes, marlies
    beantwoord
  • Marlies, nadat de oven is uitgeschakeld door de cone kan je alsnog de aan-knop opnieuw indrukken ( daar waar de ' hamer ' op valt ). Opnieuw indrukken als de temperatuur gezakt is en pendelen zoals ik geschreven heb. Je moet er wel even bijblijven. De meter geeft al een goede indicatie. Cones werken niet enkel op temperatuur, maar ook op de tijd die het stoken in beslag neemt. Als je dikwijls kristalglazuren ga stoken is een automaat kopen het overwegen waard.
    beantwoord
  • Als de cone de oven heeft uitgeschakeld kun je deze weer aanzetten door de startknop van de kilnstter weer in te drukken (zie pijl op de afbeelding) Je moet de knop wel ingedrukt houden. Ik doe dat door een stokje klem te zetten tussen de knop en de muur.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ha, ha, ik zie dat Lucien me net voor was!
    beantwoord
  • Jeltje, dank je voor het mooie prentje. :-)
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties, ik ga t proberen!
    groetjes, marlies
    beantwoord
  • Jeltje, wat voor brandcurve hou je aan? wat betekend dit in de praktijk? groetjes, marlies
    beantwoord
  • Ik heb nog nooit met kristalglazuur gewerkt, dus kan je daar niet in adviseren. Het vasthouden van de temperatuur nadat de cone gevallen is gebruik ik voor glasfusen.
    beantwoord
  • oh, nooit aan gedacht dat het voor glas ook zo werkt! In elk geval bedankt dat je me je truck hebt verteld, nu kan ik gaan expirimenteren!
    groetjes, marlies
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.